23948sdkhjf

Ica Maxi-raketens ambitiösa personalmål: ”Vi är unika”

På Ica Maxi Kungälv berömmer medarbetarna varandra mer än någon annanstans i landet.  

Som en del av Ica Maxi Kungälvs vision jobbar butiken mot fem stöttande mål där en är att vara Kungälvs bästa arbetsgivare. Som hjälp för att nå detta mål har man börjat använda sig av pulsmätningsverktyget Flourish där personalen bland annat har möjlighet att skicka in förslag på förbättringar i verksamheten. 

Det är inte helt ovanligt att man inom dagligvaruhandeln använder sig av denna typ av tjänster, men det som är relativt unikt med Flourish är att personalen dessutom får tillgång till en tjänst där man kan skicka beröm till varandra. Just den tjänsten används särskilt mycket på Ica Maxi Kungälv.

– När vi jämför våra siffror så har vi betydligt högre engagemang än de flesta. Flourish har också berättat att vi är unika. Det finns ingen butik som skickar så mycket beröm som vi gör. Så vi har verkligen fått igång den här rutinen och skapat ett engagemang där alla medarbetare kan och vill vara med och påverka, berättar Nadja Nordén, medarbetarutvecklingschef på Ica Maxi Kungälv.

I dag är det 65 butiker som använder sig av Flourish. Att just Ica Maxi Kungälv är särskilt aktiv handlar om ett uthålligt arbete med att engagera, berättar Nadja Nordén. Under fjolåret skickades 3 500 beröm. Från början var det främst ledningsgruppen som använde verktyget, men nu har det skiftat till butiksavdelningarna. 

– Vi har sagt att vi vill att alla medarbetare ska skicka minst ett beröm i veckan. Det är inget som vi kan kolla upp, men vi ser på siffrorna att rutinen följs väldigt bra. Så det känns som att det har blivit en positiv grej och inte något som man bara måste följa.

Butiken kan inte själva kolla vilka personer som skickar specifika beröm eller förbättringsförslag, men kunde för ett tag sedan med hjälp av utvecklarna ta fram statistik över de fem personer som skickat flest beröm. Dessa belönades sedan med blomma och diplom och har vidare intervjuats i interna kanaler för att inspirera fler.

Pulsmätningsverktyget är emellertid inte det enda som butiken använder sig av för att nå målet om att bli bäst. Nadja Nordéns tjänst som medarbetarutvecklingschef gör att hon med full kraft kan jobba efter resultaten från medarbetarundersökningar och pulsverktyget.

– I många butiker har man en personalchef, och det har vi också, men jag arbetar bara med medarbetarutveckling.

Ica Maxi Kungälv jobbar hårt för att dess visioner och värderingar ska vara tydligt närvarande i verksamheten, vilket hon tror uppskattas av personalen.

– Vi satsar också mycket på utveckling av personalen. Alla utbildningar vi har är sökbara för alla i personalen. På så vis blir karriärvägarna i organisationen väldigt tydliga. Vi har dessutom massa personalevent där vi bjuder på luncher där vi utgår i från våra värderingar. Jag gör ett schema varje vår och höst med olika aktiviteter som vi ska satsa på för att gynna gemenskap, välmående och engagemang.

Hur viktigt är det att personalen trivs?

– Det är avgörande. Om de trivs så ökar engagemanget och de stannar kvar längre. De mår bättre när de är på arbetet, de är inte lika stresskänsliga, sjukfrånvaron sjunker och de är trevligare mot kunderna. Det finns massor av argument.

Fri Köpenskap har vid flera tillfällen rapporterat om Ica Maxi Kungälvs framfart rent försäljningsmässigt. 2022 visade butiken störst organisk tillväxt av alla Icas stormarknader och 2023 ökade man nästan 100 miljoner kronor. Här kan man läsa handlare Sofie Klingbergs förklaring till butikens siffror.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11