Försäljningen ökade svagt i maj – tappar i volym
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i maj till 5,2 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -2,2 procent.
– I maj var inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker högre än försäljningstillväxten, vilket betyder att volymutvecklingen var negativ. Under våren har matprisinflationen stabiliserats på en lägre nivå och månadsförändringen från april var endast 0,2 procent. Detta tillsammans med en stärkt krona är en positiv signal både för konsumenten och branschen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Utvecklingen i butik uppgick i maj till 3,0 procent, jämfört med samma månad i fjol. E-handeln ökade med 4,1 procent, hemleverans med 4,3 och hämta i butik ökade med 3,8 procent.
Den total andelen för e-handeln uppgick i maj till 4,1 procent.
– E-handelsandelen var på en stabil nivå för maj, men väntas minska under sommaren då fler är bortresta och i större utsträckning handlar i fysisk butik, fortsätter Karin Brynell.
Kalendereffekten för maj beräknas till 0,0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,0 procent under maj månad.