Under tisdagseftermiddagen var det till sist dags för årets första Dagligvarudag. Precis som föregående år var det Norrland som besöktes först, närmare bestämt Västerbotten och Umeå.
Årets tema är ”Kundupplevelsen 2.0 – maten, tekniken, medarbetaren” och moderator alla tre dagar är it-experten Linda Pimmeshofer.
Tisdagens gäster bjöds på föredrag av två tidigare vinnare av det prestigefulla priset ”Årets butik”, Markus Wahlgren butikschef Stora Coop Visby samt Peter Jonsson, handlare Ica Kvantum Skellefteå. De tidigare vinnarna berättade hur de lyckats ta sig dit de är, men också hur man kan dra nytta av priset efteråt.
Det hölls dessutom flera panelsamtal i linje med årets tema. Det första gick under titeln ”Jakten på talagerna” där Amanda Järpemo, vice vd Ica Maxi Gnista och tidigare vinnare av Årets medarbetare, Jennifer Karlsson, HR-chef Coop Nord, samt Ann Hennicks, HR-chef på Ica.
Det andra samtalet innan halvtidsvilan behandlade hur man kunna öka butikssäkerheten med ny teknik och diskuterades av Icas it-direktör Peter Muld, Magnus Rosén, vd Strongpoint, och Kent Vikberg som är handlare på Ica Nära Matboa.

Efter paus diskuterade Lotta Eriksson, vd Custitude, Jörgen Furberg, butikschef Stora Coop Norrböle, och Peter Jonsson hur man får bra nöjd-kund-index, NKI.

I det sista panelsamtalet lades större fokus på maten och hur man skapar matinspiration i butiken. Deltog i samtalet gjorde förra årets vinnare i Årets delidisk, Duå, samt butikschefen på Stora Coop Gällivare, Robin Rydkvist, och Anton Nakic, vd Boncena.

Precis som förra året avslutades Dagligvarudagen Norrland med prisutdelning i flera regionfinaler.
Dagligvarudagen far nu vidare söderut och nästas stopp blir i Stockholm på Nacka Strand Möten och Event i samband Nordic Grocery Store Expo den 17 september. Därefter stannar till på High Court i Malmö den 7 oktober innan det blir dags Dagligvarugalan i Stockholms stadshus den 13 november.