Coop är först i Sverige med cirkulära hemleveranser och Coop Östra har redan testat Gordon Circular i Stockholm. Resultatet är stora vinster för både kunder och miljö. Erfarenheterna visar att kunderna uppskattar att slippa hantering och återvinning av papperskassar. Coop ser dessutom ökad lojalitet och kundnöjdhet. Nu tar de nästa steg och skalar upp med cirkulära leveranser tillsammans med Gordon även i Göteborg, enligt pressmeddelanden från parterna.
– Jag tror verkligen att det här kommer uppskattas av våra kunder. Vi vet att många vill göra klimatsmarta val. Faktum är att Stora Coop Sisjön har högst andel försäljning av ekologiska varor av alla Coops Stora butiker i Sverige, och det säger en hel del om vad som är viktigt för våra kunder, säger Olle Petterson, Online & Digitalt Coop Väst.
Gordon Circular är ett komplett system för cirkulära e-handelsförpackningar. I stället för att slänga papperspåsar eller kartonger efter varje leverans går kassen i retur, tvättas och används igen.
Kunder som väljer hemleveranser i cirkulära kassar lämnar dem enkelt i retur, antingen direkt till föraren, utanför dörren eller i förbutiken på Coop Sisjön. Efter varje användning tvättas kassarna i 70 grader och torkas. Det gör att kunderna kan känna sig trygga med att få sina leveranser i återanvändbara kassar som är helt fria från allergener och bakterier.
– Det här är helt klart en tjänst som ligger i linje med Coops varumärke. Ett kvitto på det är att när vi introducerade Gordon Circular i Stockholm så såg vi att utöver klimatnyttan så stärkte vi våra kundrelationer och minskade kundbortfallet. Vi har utsetts till Sveriges mest hållbara matkedja och detta är ytterligare ett initiativ för att leva upp till det, säger Niklas Zeitlin, chef e-handel & b2b, Coop Sverige.