23948sdkhjf

Varnar för vatten

- Ibland är bolagen mer än lovligt naiva. Risken är att investeringar i vattenbolag utvecklas till en kalldusch.

Det skriver Dagens Industri i en krönika vilken synar två nya bolag vilka med vatten som affärsidé tar sig in på aktiemarknaden.Det handlar om Aqua of Sweden och Aqua Terrena. Med ”hisnande försäljningsprognoser” och ”högtravande snack” kan man nog locka till sig småsparare, menar tidningen som dock tror att Pripps och Spendrups ”gapflabbar” åt uppläggen.Aqua of Sweden har funnits i ett år. Affärsidén är att sälja vatten spetsat med hälsopreparatet Q10. Bolaget värderas redan till 70 miljoner kronor trots att produkten ännu inte finns att köpa. Lansering i 1 500 butiker utlovades till 1 juni i år, men har försenats.Aqua Terrena har ett speciellt babyvatten som en av sina produkter och hoppas också kunna sälja rent vatten i jätteförpackningar som bistånd vid katastrofer och som råvara till industrin.Dagens Industri konstaterar att det är mycket enkelt och billigt att starta produktion i vattenbranschen. Men det svåra är att bygga upp ett starkt varumärke i en bransch med mördande konkurrens.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094