23948sdkhjf

Stark resultatökning för Ica AB

Ica AB:s resultat efter finansnetto under årets första nio månader ökade med hela 46 procent till 1 051 miljoner kronor. Rimibutikerna i Riga visar den procentuellt sett största volymuppgången.

Ica AB:s rörelseresultat ökade med 27 procent och hamnar på 994 miljoner. Det framgår av torsdagens kvartalsrapport som också visar att butiksförsäljningen i Sverige ökar med måttliga 2,6 procent. De norska Icabutikernas volymutveckling är betydligt bättre, och hamnar på hela 5,0 procent.- Ica-koncernens resultat fortsätter att utvecklas starkt.Vi drar nytta av hittills genomförda effektiviseringsprogram. Fusionsarbetet mellan Ica och Hakongruppen löper enligt plan, säger Svante Nilsson, VD och koncernchef i Ica AB.I Sverige ökade Icahandlarna sin försäljning med 2,6 procent. Det är något sämre än för branschen totalt som ökat med 3,0 procent. Att Icahandlarna har lägre försäljningsökning än branschens genomsnitt beror huvudsakligen på den pågående förändringsprocessen av marknadsföringen samt att antalet etableringar varit få under året. Bäst utveckling hade lågpris och större butiker. Icahandlarnas sammanlagda butiksförsäljning uppgick till 48,5 miljarder kronor inklusive moms. I Norge ökade Hakongruppens filial- och franchisebutiker sin detaljhandelsomsättning med 5,0 procent, vilket är bättre än totalmarknadens ökning på ca 1,5 procent Lågpris har haft den bästa utvecklingen på den norska marknaden. Hakongruppens samlade detaljhandelsomsättning uppgick till 20,5 miljarder svenska kronor inklusive moms. Utvecklingen för Icas butiker i Baltikum är också fortsatt positiv. Rimibutikerna i Riga ökade sin omsättning med hela 42 procent till 224 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062