23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

- Konkurrensverket mumlar i skägget

- Konkurrensverket är för milt i sina formuleringar när det gäller Icas marknadsandelar. Man får sluta mumla i skägget.

Det säger Axfoods vd Mats Jansson till Svenska Dagbladet som en kommentar till Konkurrensverkets utredningar om dagligvaruhandeln och prisnivåerna i Sverige.



- Ica-delen i rapporten är anmärkningsvärd, man vågar inte kalla en spade för en spade, säger han och hänvisar till att EU-kommissionen avvisar Icas definition av marknaden och därmed företagets egen beskrivning av sin marknadsandel.



Peter Lund, vice vd på Bergendahlsgruppen, instämmer i kritiken och säger sig vara besviken på att verket inte på ett grundligare sätt prövat frågan om Icas dominerande ställning.



Jansson och Lund håller dock inte med Konkurrensverket i dess slutsats att de få aktörerna i handeln leder till sämre konkurrens.



- Med större skala uppstår fördelar för konsumenten, säger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078