23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dollarras bra och dåligt för H & M

H & M drar nytta av dollarfallet. Billigare inköp i Sydostasien, där priserna sätts i dollar, har redan lett till lägre priser i svenska butiker, enligt bolaget. Däremot försämras H & M:s konkurrenskraft i USA eftersom koncernen till skillnad från konkurrenterna köper in omkring hälften av varorna med dyr euro, skriver Dagens Nyheter.

Nedgången av priserna är också en delförklaring till att bolagets försäljningssiffror den senaste tiden inte har nått upp till de nivåer analytikerna förväntat sig.



- Eftersom vi sällan köper exakt samma varor mellan åren är det svårt att säga vilken effekten är, men det kan handla om två, tre procentenheter, säger Carl-Henric Enhörning, ansvarig för investerarrelationer på H & M, till DN.



På den amerikanska marknaden, där H & M är relativt ny, blir effekten den motsatta. Eftersom hälften av det som säljs där är inköpt i dyrare euro skulle kedjan behöva höja priserna på dessa varor för att behålla vinstmarginalerna. Det behöver inte de inhemska konkurrenterna göra som enbart handlar med dollar, skriver DN.



- Förmodligen måste vi småningom justera prisnivån något uppåt, säger Carl-Henric Enhörning till tidningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094