23948sdkhjf

Nyrekryteringar för halv miljard

Varje år spenderar den norska dagligvaruhandeln omkring en halv miljard kronor för att rekrytera och lära upp nya medarbetare, skriver Handelsbladet FK:s nätupplaga.

- Hur många gånger har du inte hört handelsföretag säga att de anställda är vår viktigaste resurs. Likväl inser de det inte i praktiken, säger Norgesgruppens direktör Knut Faremo.

Tillsammans med Coca-Colas koncernchef Douglas Daft och Tescos marknadsdirektör Tim Mason presenterade Faremo en ny rapport om rekryteringar i samband med ECR Europa-konferensen i Berlin.

Enligt Tescos Tim Mason är dagligvaruhandeln en av de största privata arbetsgivarna i Europa och en av de minst attraktiva. Några förklaringar är låga löner, oregelbundna arbetstider och hög stressnivå.

Den stora personalomsättningen -- omkring 30 procent per år -- innebär också att butikerna förlorar pengar.

- Den som klarar av att begränsa kostnaderna för rekrytering kan förbättra marginalerna med upp till en halv procentenhet, sade Mason till Handelsbladet FK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063