23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kritik mot glaserad broccoli

Konsumentverket är på sin vakt mot glacerad broccoli och anser inte att konsumenterna ska behöva betala för vatten som omger den frysta grönsaken och verket anser att det handlar om 10-15 procent av vikten.

Verket testade nio olika märken av fryst broccoli för att se om angiven vikt



stämde överens med innehållet. De



testade märkena är Coop, Eldorado, Euroshopper, Findus, ICA, Lidl,



Willys och X-tra.



– Företagen måste snarast gå igenom hela sitt frysta sortiment.



Kontrollerna måste bli bättre. Broccoli är kanske inte det enda



livsmedlet där konsumenter betalar för vatten, säger Louise



Ungerth, chef för konsumentfrågor vid Konsumentföreningen Stockholm.



Testen visar att ICAs och Coops frysta broccoli, båda från Ecuador,



inte glaseras och att vikten är korrekt angiven. Findus broccoli



glaseras, det står tydligt på förpackningen och den innehåller också



rätt mängd broccoli. För Willys och Eldorado (Axfood), ICA handlarnas



broccoli från Spanien, Euroshopper (ICA) och X-tra (Coop) var



undervikten mellan 10–15 procent jämfört med vad som angavs på påsen.



Samtliga är från Spanien. Lidls gav inget solklart utslag, enligt en



pressrelease.



– Det kan finnas tekniska skäl att spraya vatten på broccolin innan den



fryses in, men mängden broccoli måste stämma överens med vad som anges



på förpackningen. Vi har kontaktat samtliga tillverkare där



avvikelserna är stora. ICA agerade snabbt och genomförde analyser som



gav samma resultat som vårt test och kommer nu att rätta till felet.



Även Coop kommer nu att ändra sina förpackningar, säger Louise Ungerth.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.079