23948sdkhjf

Hallå…Peter Perland, butikschef på Ica Esplanad i Stockholm

Det är tid för kräftor, hur går försäljningen?

– Jo, vad jag har sett så har det gått riktigt bra men det är den här veckan det drar igång på allvar. Det känns som vi ökar jämfört med förra året.Vad vill folk ha för kräftor?– Här hos oss vill folk ha färska svenska kräftor och de frysta har minskat. Vi säljer mycket färska från Småland de ligger runt 250 kronor för ett kilo, men då är det inte flodkräftor för de kostar det dubbla. Priserna på svenska kräftor är väldigt pressade här i Stockholm. Vi har också färska Jumbo Superkräftor från Turkiet som är riktigt fina och dem säljer vi också mycket av.Hur går det för havskräftorna?– Dem säljer vi nästan ingenting av, det hör nog mest västkusten till. Vad betyder kräftpremiären?– Den betyder ingenting i dag för folk köper kräftor från mitten av augusti. Det är tråkigt tycket jag. Förr hade vi riktig premiär och gjorde den till en happening. Vi stod i vårt kök och kokade kräftorna själva men det är svårt att få lönsamhet i det idag. Det har gått för kräftorna som för semlorna, allt blir utslätat. Men det är ju så folk vill ha det och leverantörerna ställer upp på det. Men det är annat med surströmmingen för den får vi inte förrän den är färdig att leverera och ätarna är hårdare med sin premiär.När slutar ni sälja kräftor?– Det gör vi i början av september då börjar det ebba ut. Vad som är lite speciellt är att de svenska kräftorna ömsar sitt skal mitt i den värsta försäljningen. Då är det varmt i vattnet och de går ned på botten och är svåra att få tag i.Vad väljer du för kräftor själv?– Jag väljer turkiska Jumbokräftor för de är lättskalade och har en fin dillsmak och rätt sälta. Jag tycker att de svenska kräftorna är lite väl små. Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078