23948sdkhjf

Jan Börjesson: Bekvämlighet på gott och ont

Det är sannerligen inte lätt att vara livsmedelskonsument med gott samvete i dagens Sverige. Dagligen överöses vi med politiska pekpinnar och mediala vinklingar om vad vi ska äta och dricka.

Jan Börjesson, publicistoch fd chefredaktör förFri Köpenskap och Fast foodTrots den starka bekvämtrenden är det ont om riktiga

produktnyheter. De flesta nyhetslanseringar är antingen rena ”me

too”-produkter eller ”kostymbyten” som att byta förpackning, logotyp

eller göra någon annan förändring för att öka uppmärksamheten i

butikshyllorna. Exempel på det förstnämnda är alla soppor som släpps ut

på marknaden. För ett par år sedan talades om en stark sopptrend, men

den har vad jag förstår stannat av.


Bekvämtrenden innehåller också avarter. I vissa butiker går det

inte att köpa druvor i lösvikt. I stället är man hänvisad till

inplastade, kärnfria druvor. Har vi blivit så bekväma att vi inte ens

orkar spotta ut kärnorna ur riktiga druvor? Kyld färdigmat med utgångna

datum och som saknar uppgift om packningsdag är tyvärr fortfarande ett

vanligt inslag i många butiker.


En positiv nyhet är därför färdigmatskedjan Goohs nya strategi

att öppna butik-i-butiken i ett antal Hemköp, för att öka spridningen

av sitt koncept. Ambitionen är att på sikt finnas i ett hundratal

butiker med olika kedjetill­hörighet. En välkommen satsning som kan ge

inspiration och idéer till en allmän kvalitetshöjning av bekvämmaten.

Och vem vet, kanske blir nästa steg att lansera ett premiumsortiment i

butikernas färdigmatsdiskar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062