Jan Börjesson: Bekvämlighet på gott och ont
Det är sannerligen inte lätt att vara livsmedelskonsument med gott samvete i dagens Sverige. Dagligen överöses vi med politiska pekpinnar och mediala vinklingar om vad vi ska äta och dricka.
Jan Börjesson, publicistoch fd chefredaktör förFri Köpenskap och Fast foodTrots den starka bekvämtrenden är det ont om riktiga
too”-produkter eller ”kostymbyten” som att byta förpackning, logotyp
eller göra någon annan förändring för att öka uppmärksamheten i
butikshyllorna. Exempel på det förstnämnda är alla soppor som släpps ut
på marknaden. För ett par år sedan talades om en stark sopptrend, men
den har vad jag förstår stannat av.
Bekvämtrenden innehåller också avarter. I vissa butiker går det
inplastade, kärnfria druvor. Har vi blivit så bekväma att vi inte ens
orkar spotta ut kärnorna ur riktiga druvor? Kyld färdigmat med utgångna
datum och som saknar uppgift om packningsdag är tyvärr fortfarande ett
vanligt inslag i många butiker.
En positiv nyhet är därför färdigmatskedjan Goohs nya strategi
av sitt koncept. Ambitionen är att på sikt finnas i ett hundratal
butiker med olika kedjetillhörighet. En välkommen satsning som kan ge
inspiration och idéer till en allmän kvalitetshöjning av bekvämmaten.
Och vem vet, kanske blir nästa steg att lansera ett premiumsortiment i
butikernas färdigmatsdiskar.