23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Köprusch på köpfria dagen

Demonstrationståg och manifestationer i Uppsala och Göteborg manade till köpbojkott, i lördags, för att skapa en köpfri dag. Men budskapet rådde inte på svenskarnas köpsug.

– Det blev ingen effekt, i alla fall ingen som syntes, säger Boris Lennerhov, vd för Gekås i Ullared.

;

Vd Boris Lennerhov

jämför siffrorna med lördagen motsvarande vecka förra året. Då ser han

en klar uppgång. Försäljningen på 17,4 miljoner kronor under lördagen

visar inte att kunderna tagit till sig antiköpbudskapet, snarare

tvärtom. Det är en 15-procentig ökning. För ett år sedan sålde Gekås

för 15 miljoner.– Men det är klart. Hade det inte varit en köpfri dag kanske vi sålt för 19 miljoner, skämtar Boris Lennerhov.Anders

Gyhlenius, chef för Ikea i Kungens Kurva utanför Stockholm, säger

att det var tio procent mindre omsättning på lördagen

jämfört med söndagen. Men det tror han inte beror på att det var En

köpfri dag utan att det är vädret som spelade in.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|