23948sdkhjf

Hallå…David Hagen, presstalesman på Consorzio del Prosciutto di Parma

Försäljningen av Parmaskinka har ökat markant i Sverige. Vad beror det på?

– Det beror på att den är väldigt populär och att svenskarna gillar Italien och så har det varit väldigt länge. På senare år har vi svenskar blivit mer intresserade av internationella produkter och dit hör parmaskinkan. Vi har också blivit mer intresserade av matlagning och att köpa exklusiva produkter till det.Har parmaskinkan tagit mark från någon annan skinkprodukt?– Det kan vi faktiskt inte utläsa från den statistik vi tagit fram men personligen gissar jag att alla skinkprodukter har ökat på marknaden. Vi har nog inte tagir något från någon annan.Vad blir nästa steg med de här siffrorna i bakfickan?– Det blir dels att ta in mer skinka och snart kommer en representant därifrån hit för att informera om skinkan. Vi håller också på med en ny märkning som EU har och vi ska lära våra konsumenter mer om den.Kommer skinkan öka ytterligare?– Det tror jag absolut för det är en väldigt populär produkt.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063