23948sdkhjf

Yvonne Ingman: Bäst med global märkning

”Det enda man behöver lära sina barn är kinesiska och att driva vildmarksturism. Det finns ingen framtid i något annat.”

Yvonne Ingman, vice vd, Svensk HandelYttrandet från en bordsgranne på Icas stämmomiddag gav en tankeställare. Han tänkte kanske att Kina kommer att ta över planeten och Sverige blir ett land vars enda tillgång är ren luft och fria vidder.Bara några dagar tidigare hade jag läst om företeelsen klimatparty, som har som idé att sälja livsstilsförändringar. Det går till så att människor, företrädesvis småbarnfamiljer, träffas för att äta och dricka och lyssna på ett föredrag om klimatpåverkan. Talaren är inte ett proffs utan någon engagerad ”vanlig” människa som satt sig in i frågan. På gammaldags folkbildarmanér berättar denna hur vi kan förändra vår livsstil så att vi blir en del av lösningen i stället för att vara en del av problemet. Så långt allt väl. Det jag hickade till av, var talarens jämförelse med passiva, enskilda tyskar under nazitiden: ”vi godtar inga bortförklaringar, det kommer inte våra efterlevande heller att göra”.Både middagsgästens uttalande och klimatpartajarna visar att människor är skrämda. Handeln har en viktig roll i klimatdebatten genom att vara den aktör som dagligen möter konsumenternas önskemål. Handeln känner omedelbart trender i opinionen och i beteenden. Handeln känner också ansvar. Så hur resonerar Svensk Handel i klimatfrågan i dag? Många av våra medlemmar i både detalj- och partihandeln vill engagera sig och göra gott. Handelsföretag på många håll har satt mål för att minska negativ klimatpåverkan. Jag vill påstå att handeln ligger i framkant. Handeln har testat olika sorters märkningar av varor. Kunderna har vant sig vid att köpa Svanen-, Krav- , Rättvise-, Bra Miljöval- och Änglamarkmärkta varor. Svensk Handel är positiv till information om klimatpåverkan för att underlätta för kunderna. Men det är inte så enkelt som att skapa nya märken som ”Klimatgodkänd”, ”Krav Klimat”, ”Koldioxid-okej”, överkorsade flygplan – eller vad nu de kreativa kan hitta på.Det är bra med initiativ, men för många förvirrar bara.Vi handlar med varor från hela världen och vet att tomater som odlats i Spanien och transporterats hit inte behöver ge mer klimatpåverkan än svenska växthusodlade. Vi vet att det har betydelse hur butiker värms upp och vilka glödlampor som används. Vi vet att det är enögt att bara titta på vilka transportmedel leverantörerna och kunderna använder för transport av varor till och från butiken. Vi vet att produktionsmetoder och förhållandena hos producenterna har betydelse för klimatet.Det enklaste vore en enda märkning. Inte genom att skapa nya märkningar utan genom att utöka en befintlig med fler klimatpåverkande kriterier. Svanen eller EU-blomman ligger bra till. Svensk Handel är representerad i SIS Miljömärkning AB som ansvarar för båda dessa märkningar i Sverige. Många av Svensk Handels medlemsföretag i dagligvaruhandeln har Svanenmärkt hela butiker. Andra har valt EU-blomman eftersom de opererar på en europisk marknad. Dock är Svanen betydligt mer känd av svenska konsumenter, enligt färska undersökningar.Men vi verkar också på en global handelsplats och det bästa vore att hitta en global märkning. Kanske är ett FN-märke lösningen.Det är just så komplicerat som det låter. Men det är inte omöjligt. Viktigast nu är att inte fastna för enkla lösningar som inte löser problemen. Det behövs mer tid och mer tankemöda. Därför uppmanar vi än så länge: simma lugnt i märkesoceanen.Våra efterkommande är inte betjänta av märkeshysteri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057