Åsa Domeij: Handeln måste ta större ansvar
Åsa DomeijmiljöchefAxfoodFolk med miljöengagemang brukar betona att det inte räcker med personligt ansvar. Det finns alltför stor risk med att många tänker att det är meningslöst om jag är ensam om att ändra mitt beteende. Handeln befinner sig mellan den politiska nivån och de enskilda konsumenterna. Handelns beslut är inte politiska, men de är ändå kollektiva eftersom de kan påverka många människors beteende. Frågan är vilken roll handeln ska spela i framtiden när det gäller ansvaret för miljöfrågorna. Ska man ta ansvar för kollektiva beslut när politiken inte har beslutskraft eller ska man betona att miljöfrågorna är de enskilda konsumenternas ansvar?Människor vill ha valfrihet, men de flesta människor vill knappast känna kravet på sig att ständigt ta till sig finstilt information på olika produkter i dagligvaruhandeln. Tiden räcker helt enkelt inte till. Dessutom kan det vara mycket svårt att till exempel veta miljö- och hälsoeffekterna av olika ämnen som finns i kemitekniska produkter. Jag vågar påstå att det är betydligt fler människor som vill göra miljöanpassade inköp än de som själva vill lägga ned mycket tid på att själva skaffa sig information. Det kan vara just detta som har gjort att miljömärkning har blivit så framgångsrik inom en del produktgrupper. Märkningen har helt enkelt gjort att det blivit möjligt att fatta beslut om ett miljöanpassat val utan att behöva göra ett eget utredningsarbete. Därför är det en brist att miljömärkta varor saknas i vissa produktgrupper.Det finns en förväntan från en stor del av kunderna att handeln både ska ta ett miljöansvar och underlätta för kunderna att själva ta ansvar. Det innebär att det handlar om att ställa krav på leverantörer och ibland behöva lyfta ut varor ur sortimentet. Men det innebär också att det är viktigt att erbjuda och informera kunderna om bra miljöalternativ. Någon självklar gräns för när handeln bör välja att plocka bort varor och när det räcker med att informera för att kunden själv ska kunna fatta beslut finns inte. Det är med nödvändighet en levande frågeställning där ställningstaganden måste kunna utvecklas och förändras. För några år sedan handlade exempelvis fiskdebatten om handelns ansvar för att det inte såldes illegalt fångad fisk. Nu ställer man frågan om kunderna ska behöva riskera att köpa fisk från hotade bestånd. När politiken inte lyckas ta sitt miljöansvar, som i fiskerifrågan, ökar förväntningarna på handeln i stället. Om politiken är framgångsrik på ett område skulle förväntningarna på handelns ansvarstagande minska på just det området.Dagligvaruhandeln kommer att behöva utveckla sitt miljöansvar eftersom få kunder ser möjliga lösningar i att var och en tar ansvar för komplicerade miljöbeslut. Miljöansvar är visserligen inte unikt för näringslivet. Det är nog få som anser att näringslivet inte har någon form av miljöansvar. Men matbutiken är något som ingår i de flesta människors vardag och därför kommer också förväntningarna att vara högre än på branscher som inte så många människor kommer i direkt kontakt med. Dagligvaruhandeln är en självklar framtidsbransch eftersom produkterna alltid kommer att behövas. Därför finns det ingen anledning att se miljöansvar som betungande för branschen. Miljöansvar är i stället en spännande möjlighet som en del i det affärsmässiga tänkandet.