Svag resultatökning för Orkla
Livsmedelsdelen, Orkla Brands ökade påtagligt sin lönsamhet under andra kvartalet. Rörelseresultatet steg med 28 procent till 586 miljoner norska kronor. På en omsättning på 5 650 miljoner ger det en marginal på 10,4 procent, två procentenheter bättre än motsvarande kvartal 2007.Räknat på första halvåret har marginalen ökat med 1,2 procentenheter till 9,8. Omsättningen har stigit marginellt under perioderna.Orsaken till förbättringen Orkla Bands är prishöjningar och avyttringar av verksamheter utan tillräcklig lönsamhet. I rapporten skriver dock Orkla att fortsatta prishöjningar blir nödvändiga under andra halvåret.Däremot har Orklas aluminiumverksamhet tappat i lönsamhet.Orklas finansförvaltning backade under perioden med 8,3 procent, vilket var påtagligt sämre än Oslobörsens Benchmark Index vilket tappade 5,6.