23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ökad tillväxt för Fazer

Omsättningen för Fazerkoncernen uppgick år 2008 till 1 159,7 miljoner euro, vilket innebär en tillväxt på 11,6 procent jämfört med föregående år.

– Den positiva utvecklingen är ett resultat av långsiktigt arbete i linje med vår strategi och jag är nöjd över vad vi uppnått, speciellt i ljuset av utmaningar såsom höjda råvarupriser, ekonomisk recession och de svaga svensk och ryska valutorna. På lång sikt har vi bra förutsättningar att vända det utmanande marknadsläget till vår fördel – att fortsätta växa och utvecklas också under lågkonjunkturen, säger Fazers koncernchef Karsten Slotte.Rörelseresultatet för Fazerkoncernen uppgick i fjol till 135,0 miljoner euro (51,2), men då ingår en reavinst på 90,3 miljoner euro relaterad till försäljningen av Candyking.I Sverige hade Fazer i fjol en omsättning pro forma på 3 833 miljoner kronor (2 017), inklusive det i fjol förvärvade Lantmännen Färskbröd.Fazer är tvåa på bröd i Sverige, fyra på godismarknaden och tvåa på storhushållsmarknaden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web01