Ökningen innebär att dagligvaruhandeln därmed omsätter drygt sex miljarder kronor under påskveckan, trots
kristider.
– Skärtorsdagen är den dag under påskveckan då flest konsumenter
handlar inför den stundande helgen, 30 procent av påskveckans
omsättning äger rum under skärtorsdagen. Det gör den till en av
dagligvaruhandelns absolut viktigaste dagar under hela året, säger Lena Larsson, vd på Handelns Utredningsinstitut, HUI.
Redan veckan före påsk ökar försäljningen av dagligvaror med tre
procent, jämfört med snittveckans försäljning. Påskveckan bjuder på en
rejäl uppgång som är 20 procent högre än under en genomsnittsvecka.
”Veckan efter påsk minskar försäljningen rejält och ligger cirka fem
procent under försäljningen en snittvecka. Nedgången efter påsk är
betydligt mindre än försäljningsuppgången före, så påskhelgen är i sin
helhet en mycket viktig helg för dagligvaruhandeln”, skriver HUI.