Hallå där... Björn Sederblad, vd på Skånemejerier...
– Nej, det är konsumenterna som har vunnit. Och det är ett fantastiskt exempel på konsumentmakt med alla uppror som startats av kunder runt om i landet som vill ha sin lokala mjölk. Vi se det här mer som en fotbollsmatch där vi sitter på läktaren.Men det är väl mer än så. Det handlar ju om er försäljning och era marknadsandelar?– Jo, visst är det så. Vi har tappat 20-25 procent på Coop. Och den nivån är stabil sedan i våras. Men vi ökar på andra kedjor och har rekord på Ica.Så det går bra ändå?– Ja, vi säljer nu även i Danmark på Dansk Supermarked. Så vårt närmaste problem är faktiskt att vi kommer få problem att få in tillräckligt mycket mjölk.Om Arla fälls tror ni att ni får tillbaka era andelar på Coop då?– Omöjligt att säga idag och det är inget vi funderar på. Vi jobbar för att sälja och vara duktiga varje dag. Är det inte bra med hårdare konkurrens på mjölkmarknaden?– Självklart är det så. Den här branschen har varit alldeles för uppdelad regionalt sett. Vi gillar konkurrens. Men för att fortsätta med liknelsen från fotbollen: Vi spelar det med fötterna men här är är det någon som försökt använda händerna. Och då är det domarens sak att ingripa.Hur tror du det går? Kommer Arla att fällas?– Omöjligt att säga. Jag har läst Konkurrensverkets skrivelse men har svårt att hitta så mycket konkret. De har en hel del jobb kvar att göra.Lars Thulin