23948sdkhjf

Analytiker fruktar priskrig

I ett lopp som handlar om uthållighet måste man noga överväga plötsliga tempohöjningar. Annars är risken att man bränner ut sig.

Precis den sanningen gäller nu för de amerikanska livsmedelskedjorna, skriver Financial Times i en analys. Man har funnit flera exempel på att priskrigen kostar på. Rejält. Därför är många investerare nu bekymrade över vad som händer på marknaden.Bakgrunden är att kostnaden för prissänkningar finns kvar långt efter det att vinsterna från en ökad försäljning klingat av.Men det behöver inte alltid ta så lång tid. Tidningen konstaterar att kedjan Supervalu förra veckan utfärdade en vinstvarning bara en kort tid efter det att man presenterat en prissänkningskampanj. Kedjorna märker vidare att allt fler kunder plockar russinen ur kakan, vilket betyder att de är beredda att besöka fler butiker för att bara handla de billigaste varorna.De kedjor som lyckats bäst den senaste tiden, eller i alla fall minst dåligt, är de som lyckats bygga upp ett rykte av att vara prisvärda och att sedan långsiktigt återföra vinsterna av större inköp och volymer i lägre priser. Ett exempel är Kroger vars prognos för kommande år pekar på ett vinsttapp på enbart sju procent medan konkurrenten Supervalu fruktar ett ras på 33 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078