Hallå där...Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel och Fast food.
– Tar vi kaféerna så ökar de inte bara för att kaffekulturen blomstrar utan också för att de säljer mer och mer fast-food. Ett kafé i dag lever inte på kakor utan på smörgåsar, sallader och så vidare som är egenberedda. Det betyder att kaféerna tar av fast-foodsegmentet.Blir det kannibalism menar du, tar kaféerna från andra delbranscher i servicehandeln?– Nej, det tror jag inte. De som handlar i ett gatukök är inte desamma som handlar i ett kafé. Det är nog inte så många som säger ´nej jag tar inte en korv i dag, det får bli en sallad på kaféet i stället`.Hur har sommaren varit för servicehandeln?– Jag vet inte riktigt. Som vanligt är servicehandeln en heterogen bransch där det går olika bra. Försäljningen av mat i servicehandeln och dagligvaruhandeln brukar klara sig ganska bra även i lågkonjunktur. Glass, godis och dricka tar stryk när det är dåligt väder, medan det är tvärtom för mer avancerade prylar. Sommaren har ju bjudit på rätt blandat väder.Hur ser framtidstron ut bland servicehandlarna?– Den kurvan pekade nedåt under fjärde kvartalet i fjol, men har nu två kvartal i rad gått uppåt. Det stämmer också med omsättningsökningarna.Vad tror du om hösten?– Det enda vi är osäkra på när det gäller konjunkturen totalt är hur basindustrin i Sverige påverkas, till exempel företag som SKF och ABB. Blir det stora uppsägningar och varsel där innan konjunkturen vänder så kan det givetvis påverka servicehandeln. Men blir det inte det så tror jag att vi har det värsta bakom oss.Johan Sedenius