23948sdkhjf

Söta siffror från Cadbury

Brittiska konfektyrtillverkaren Cadbury, som amerikanska Kraft överväger att lägga ett bud på, presenterade i dag en bra försäljning under tredje kvartalet.

Men vissa analytiker varnar för att Cadbury ger en alltför positiv bild av verkligheten, allt för att pressa upp det bud som Kraft måste presentera senast 9 november.Intäkterna ökade med sju procent jämfört med en ökning på fyra procent under de två tidigare kvartalen. Men samtidigt sjunker volymerna, ner tre procent jämför md 1 -2 tidigare.Detta förhållande tyder på att Cadbury har höjt priserna och även sålt mer varor med högre marginal.Analytiker varnar för att strategin ä ohållbar i längden – det går inte att höja priserna hur mycket som helst.Precis som för Coca-Cola så är det tillväxtmarknaderna utanför Europa som påverkats minst av den ekonomiska nedgången.Krafts första bud på Cadbury var 745 pence pr aktie, en nivå som avvisades av styrelsen och tongivande ägare. Att nu pressa upp försäljning och resultat kan vara ett sätt att klä bruden, men det verkar å andra sidan inte särskilt troligt att en köpare som Kraft skulle luras av mer eller mindre riggade siffror.Frågan är då vad som är ett acceptabelt pris ligger för Cadbury och Kraft. Financial Times nämner en nivå 850 pence som rimlig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084