– På det viset är vi väldigt lyckligt lottade här på Norrmejerier. För vi har en alldeles egen och sann historia ända sedan 1872, säger Agneta Andersson, varumärksansvarig för västerbottensost.Den är känd för de flesta. Mejerskan Ulrika Eleonora Lindström som förmodligen av misstag lät en ystning i mejeriet i Burträsk i Västerbotten pågå för länge. Ostarna betraktades som misslyckade, men lämnades ändå för att lagras. När de sent omsider provsmakades upptäcktes en unik och delikat smak. Någon påstod att det var ett kärleksmöte med en dräng som fick Ulrika att glömma ystningen. Sant är i alla fall att detaljerna i den ”misslyckade” processen bevarades .Omöjligt flyttaSant är också att Norrmejerier bara kunnat få fram den unika smaken i Burträskmejeriet. Försök att flytta produktionen har gett en ost som inte smakat Västerbotten.Hur smakar den då?– Det är inget fel på den. Fast det smakar inte västerbottensost. Vi har försökt ta reda vad det som ger smaken och låtit ett laboratorium i Köpenhamn titta på osten på molekylnivå, men vi har inte fått ett entydigt svar, säger Agneta Andersson bestämt.Receptet är dock hemligt.Hur bevarar ni det?– Det är inlåst i ett kassaskåp. Bara ostmästaren och en handfull personer känner till det.Vurmen för unika smaker och svensk husmanskost har ökat intresset för osten. I dag är efterfrågan större än tillgången. Därför görs en utbyggnad av mejeriet. Den ska vara klar 2014 och öka kapaciteten från 2 000 till 4 000 ton per år.Arbetet är känsligt. Uppenbarligen finns det något i mejerier som ger den speciella smaken.– Vi kontrollerar noga att inga förutsättningarna går förlorade, säger Agneta Andersson.Med utbyggnaden kan osten spridas över världen. Det finns goda möjligheter till det. Vid nyåret tog de brittiska kedjorna John Lewis och Waitrose in produkten. Smaken uppskattades av de ostälskande britterna och nu kommer återköpen, ett tydligt tecken på framgång. När en smaktest av osten gjordes av BBC blev bedömningen så positiv att den nästan blev hotfull.– De sade att om de hade känt till osten tidigare hade Sverige invaderats för länge sedan, säger Agneta Andersson.Lars ThulinMÖTETAgneta AnderssonYrke: varumärkesansvarig för västerbottensost på NorrmejerierAktuell: västerbottensost är på väg att växa, med ett större mejeri ska man kunna ta marknad även utomlandsFödd: 1969Familj: makeBor: villa i UmeåHobby: inredning och att tränaFavoritmat: svensk husmanskostVill äta middag med: mästerkocken Leif Mannerström ”jag gillar hans framtoning” och har stor respekt för hans kunskap”