–
Traditionellt sätt har möjligheten med att utdöma vite knappt använts
alls, det har varit extremt ovanligt. Men under det senaste halvåret
har vi tvingats göra det vid flera tillfällen, säger Thomas Levander
som är marknadsområdeschef för Farsta centrum söder om Stockholm.
Innan ett vite utdöms har centrumledningen pratat med butikschefen.
Därefter skickas en skriftlig varning, både till butiken och till
regionnivå för att markera allvaret. I den skriftliga varningen uppges
att om öppettiderna inte hålls kan vite delas ut. Om butiken trots
dessa upprepade varningar inte håller öppet enligt överenskommet, döms
vite ut. Vitesbeloppet motsvarar 1 procent av årshyran eller minst 5
000 kronor.
Även i andra köpcentrum är trenden densamma. I Nacka Forum uppstår problemet i perioder, enligt centrumchefen Hanna Strand:
– Möjligheten att utdöma vite finns. Vi har utnyttjat det, men vi vill
egentligen inte jobba så. Vi vill genom dialog skapa förståelse för
varför det är så viktigt att alla öppnar i tid och håller öppet fram
till stängning. Det handlar bara om kunden.
Svensk Handels vd Dag Klackenberg menar att det ur handlarsynpunkt är
värdefullt att man har en gemensam inställning till när man öppnar, men
framför allt när man stänger.
– Jag har förståelse för att fastighetsägarna agerar. En majoritet av
handlarna håller öppettiderna och en majoritet av handlarna vill att
övriga handlarna också ska hålla öppettiderna för att inte göra
kunderna förvirrade, säger han.