23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Dagligvaror kan bli vinnare

Dagligvaruhandeln kan bli vinnare i lågkonjunkturen, skriver Handelns utredningsinstitut, i en kommentar till Detaljhandelsindex för augusti.

Den renodlade dagligvaruhandeln, exklusive Systembolagets försäljning, hade nolltillväxt i augusti och har hittills i år tappat 0,2 procent i volym. Tillväxten var trög även under hela 2010.Men HUI tror på en vändning för dagligvaror redan i höst. Anledningen är att konjunkturnedgången kan göra att konsumenterna ändrar fokus från dyra kapitalvaror till dagligvaruhandeln. En kompensationseffekt som även kan hjälpa delar av sällanköpshandeln, skriver HUI.I HUI:s beräkning för dagligvaruhandeln ingår även försäljningen i Systembolaget som i augusti ökade med 2,3 procent i fasta priser och hittills i år ökat med 0,5 procent.Fri Köpenskap väljer att i redovisningen av siffrorna i Detaljhandelsindex exkludera Systembolagets försäljning eftersom det rör sig om en helt egen kanal skild från den reguljära livsmedelshandeln.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.25|instance-web01