I en rundringning som Världsnaturfonden gjort
till ett 50-tal restauranger, butiker och färjerederier WWF har kontaktat i
december uppger drygt 80 procent att de inte längre erbjuder ål. Dagligvaruhandeln och storköken har i princip tagit bort
ålen. Enligt Axfood – som har kedjorna Hemköp, Prisextra och Willys – är ålen
är en icke-fråga idag skriver WWF i ett pressmeddelande.
Den säljs
fortfarande i var femte restaurang eller butik.– Det ökade konsumenttrycket har gett effekt. Många
restauranger säger att efterfrågan minskat och vissa har helt slutat att
servera ålen. Men i södra Sverige finns det fortfarande många undantag, säger
Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.
I landets södra delar är efterfrågan på ål större än i
resten av landet. I ”Ålariket” längs Skånes östkust har ålen av tradition
tillhört matkulturen och den finns fortfarande i butiker och
rökerier.
Fiskhandlare i Stockholmstrakten säger i WWFs enkät att efterfrågan är
en generationsfråga. Oftast är det konsumenter över 50 år som vill ha ål. Yngre
generationer frågar inte heller efter lutfisk där efterfrågan minskat kraftigt.
@font-face {
font-family: Times New Roman;
}@font-face {
font-family: georgia;
}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Times New Roman; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: Times New Roman; }span.apple-converted-space { }span.il { }div.Section1 { page: Section1;