23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Willys tar fart

Axfood ökade under första kvartalet sin försäljning med 2,7 procent upp till 8 950 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg med 1,6 procent till 254 miljoner vilket ger en marginal på 2,8 procent. Willys utvecklades bäst.

Försäljningen i Willys tog fart under kvartalet. Omsättningen steg med steg med 4,6 procent till 4919 miljoner kronor. I jämförbara butiker var ökningen 2,8 procent. Resultatet blev 170 miljoner kronor, vilket ger en marginal på 3,5 procent (3,6).Under perioden öppnades fyra nya butiker och två stängdes.Hemköp har haft det lite tuffare. I de egenägda butikerna var ökningen 2,5 procent till 1 387 miljoner medan utvecklingen för de franchiseägda var negativ, - 3,6. För Hemköp totalt blir det en minskning med 0,7 procent.Rörelseresultatet i de egenägda blev 30 miljoner kronor som ger en marginal på 2,5 procent (2,0)Från och med detta kvartal redovisas Prisxtras butiker i Hemköp.För Axfood Närlivs innebar kvartalet en omsättningsminskning med 1,0 procent till 1 427 miljoner. Ett ogynnsamt väder anges som främsta orsaken till tappet. Resultatet utvecklades dock positivt till 12 miljoner kronor (8).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.106