- För allt fler livsmedelsproducenter och konsumenter har faktorer som miljöpåverkan och socialt ansvar blivit minst lika viktiga begrepp som smak och kvalitet. Maten ska inte bara vara god, vi vill även producera den under goda förhållanden och äta den med gott samvete, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.Manifestet innehåller tio budord, företagen ska :effektivisera sin energianvändningminska svinnet i hela livsmedelskedjanarbeta för ökad jämställdhet och mångfaldbidra till en hög djurskyddsstandard i Sverige och i Europaminska förekomsten av oönskade ämnen i livsmedelminska sin klimatpåverkanha en nollvision för olyckor på jobbetgöra det enklare för konsumenten att göra medvetna valanvända hållbart producerade råvaroranvända mer förnybar energi
Mat med gott samvete
Organisationen Livsmedelsföretagen har nu antagit ett hållbarhetsmanifest för att den svenska maten ska produceras på ett hållbart, trovärdigt och ansvarsfullt sätt. Manifestet presenterades på ett seminarium i Almedalen igår.