Coops nya kampanj: ”Äter barn vegetarisk mat?”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop fick ordentlig genomslagskraft och satte igång en het debatt med höstens filmkampanj ”Kära köttbit”. Nu kommer nästa steg i Coops videosatsning: ”Äter barn vegetarisk mat?”.

Det är under samma vinjett som tidigare; ”Nya vardagsmaten” som Coop nu släpper den nya reklamfilmen om en sundare kosthållning för miljö och hälsa.

I filmen får barn testa olika recept av favoriten ”köttfärssås och spaghetti”. Vad de inte vet om är att samtliga recept är vegetariska.

Läs också: Coopchef tar plats i iZettle

– Det här är ett nytt grepp för oss. Det var fantastiskt kul att filma och hänga med barnen. Samtidigt visste vi inte hur utkomsten skulle bli. Vi hade inget manus utan inväntade deras reaktioner. Jag är mycket nöjd med resultatet och älskar barnens spontana kommentarer när de inser att ”köttfärssåsen” är bönor, linser och grönsaker, säger Marie Wedin, Marknadschef på Coop, i ett pressmeddelande.

Läs också: Coop i nytt köttsamarbete

Fyra av tio barnfamiljer uppger att de vill äta mindre mindre kött men inga vegetariska rätter ligger enligt Coop på topp tio-listan när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Filmen kommer att spridas i sociala medier under de kommande tre veckorna.

– Vi vill inspirera och hjälpa barnfamiljer att oftare prova att laga vegetariska rätter i vardagen. Vi vet att köttfärssås, köttbullar och korv ligger i topp hos barnfamiljerna. Det kan finnas en barriär att barn inte skulle gilla grönsaker och det vill vi motbevisa. Därför följer vi nu upp höstens initiativ med en film där barnen står i centrum, fortsätter Marie Wedin.

Mer om: Coop Sverige


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dagligvarujätten kommer till Mölndal

Picard stänger Malmöbutiken

Drygt två år efter premiären väljer franska fryskedjan att lägga ner sin butik i Malmö.

För lite frukt och grönsaker i hälsotrendens spår

Trots den starka hälsotrenden är svenskens konsumtion av frukt och grönsaker alldeles för låg.

Tredje gången gillt – då greps rånaren

Framåtlutad i trendvinden

Sydgrönts nya vd om trenderna som påverkar branschen – "Min roll handlar väldigt mycket om framtiden".

Ledare
Har du det bra på jobbet?

Nyhetsbrev

Idag öppnar Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Arkiv

Hemköps kunder skänkte 2,3 miljoner till SOS Barnbyar

Nytt uppdrag för Johan Ununger

Tidigare Saltå kvarn-vd:n blir senior rådgivare för Livsmedelsföretagen.

Systembolaget kommer till Sundbyberg

På nytt jobb
Ny chef på Lantmännen

Lidls expansion – ett magplask

Krönika: Matpriskollen: Fortsatta lågpriser för januarifattiga

I veckans koll av erbjudanden i DR-bladen siktar Ulf Mazur in sig på Ica Kvantums 20-kronorserbjudanden.

Alla Axfoodbutiker nu med wifi

Nu kommer reaktionerna på "matbluff"-nomineringarna

Platsen på Äkta varas finallista över årets matbluffar är oförtjänt, tycker Polaricas försäljningschef.

Orkla överväger utlandsflytt av Göteborgs kex

Efter 130 år av produktion i Kungälv norr om Göteborg kan fabriken istället flyttas till Lettland.

Nystartad fiskproducent riktar sig mot Ica Sverige

Norwegian fish company planerar producera 6 000 ton fisk under 2018.

Efter 35 år – nu stänger butiken i Björke

Kaffeslatten är matsvinn

En kopp kaffe per person hälls ner i slasken varje dag.

Storsatsning på återvinning av plast

En stor plastanläggning som återvinner all plast från förpackningar, sätts i drift nästa år. Runt 110 000 ton plast kommer att kunna återvinnas från svenska konsumenter.

Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

HK Scan beräknar förlust för 2017

Coop-butiken krymper i centrala Eslöv

Gamla butiken flyttar – samtidigt som en helt ny byggs upp.

Minska matsvinnet- drick mer öl

Icas kampanj drog in miljoner under julen

Slutförhandlar frihandelsavtal

På nytt jobb
Orkla ändrar i ledningen

Coop satsar på Åhus

Kraftigt nedåt för fransk jätte

Iceland fimpar plast på emv

Sockrets hälsoeffekter ska utredas

Man somnade på Ica - med hagelgevär

Hemköps e-handel ska återvinna kassar

Lågpriskedjans kunder skänkte mat till hemlösa

På nytt jobb
Han går från från Arla till transportbolag

Sänd till en kollega

0.185