Av prisjämförelser på totalt 20 artiklar, där merparten av dessa
avser populära basvaror, visade sig 18 av 19 ha ett högre pris i
bolagets onlinebutik än i den fysiska butiken, skriver Six News.
Priset på Arlas Herrgårdsost visade sig vid undersökningen ha ett
lägre pris i onlinebutiken än i den fysiska butiken och utgjorde
undantaget från normen. En kampanjvara i butiken saknades i
onlinebutiken.
Totalt sett var prisskillnaden för samtliga undersökta varor 51,65
kronor till den fysiska butikens fördel. Priset för de undersökta
artiklarna i butik var 660,40 kronor och 712,05 kronor vid köp via
onlinebutiken.
Lägst prisskillnad i undersökningen visade en liter standardmjölk
som hade 0,35 kronor högre pris i onlinebutiken. Störst prisskillnad
visade kycklingfilé från Kronfågel som hade tio kronor högre pris i
onlinebutiken.
Nyhetsbyrån SIX News prisundersökning genomfördes under måndagen den 29 augusti på Maxi Ica Stormarknad Lindhagen i Stockholm.
Den undersökta butiken erbjuder även hemleverans mot en
förutbestämd kostnad beroende på dag och var du bor. För köp över 1 500 kronor bjuder Ica på kostnaden för hemleverans.