23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fiskodlare får Änglamarkspriset

Svenska folket har röstat fram fiskodlarna Gårdsfisk som vinnare av årets Änglamarkspris. Företaget blir nu 100 000 kronor rikare och får chansen att sälja sina produkter i samverkan med Coops egna varumärken.

Änglamarkspriset, som tillkom för att uppmuntra goda initiativ inom miljö och hållbarhet har getts ut av Coop sedan 2002. Årets tema var hållbar mat, eller närmare bestämt; ekologisk, lokal, miljöanpassad och hälsosam mat som är bra för både kropp och planet.

De fyra finalisterna utsågs av Änglamarksprisets jury men det var svenska folket som röstade fram Gårdsfisk som vinnare.

– Vi är stolta och glada för att hållbar fiskodling får så här fin uppmärksamhet. Priset är också ett bevis på att det vi gör är en del i framtidens livsmedelsproduktion, säger Johan Ljunquist, som grundat Gårdsfisk tillsammans med Mikael Olenmark Dessalles, i ett pressmeddelande.

Och Coop sparar inte på berömmen.

– Gårdsfisk står för framtidens mat redan i dag. Landbaserad fiskodling gör produktionen både hållbar och hälsosam. Vi ser fram emot att nu inleda ett samarbete för att ta fram en gemensam produkt. Jag vill också tacka de andra starka finalisterna som gör ett fantastiskt jobb för att skapa spännande, god och hållbar mat, säger Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken på Coop och medlem i Änglamarksprisets jury.

De fyra finalisterna till årets Änglamarkspris

Blåskal

– ett familjeföretag i Bohuslän som med den miljövänliga och nyttiga blåmusslan som bas utvecklar spännande fonder, buljonger, såser. Allt ekologiskt och KRAV-märkt.

Ekobonden Adam Arnesson

som ser sig själv som en planetskötare, vars uppgift är att förvalta och utveckla biologisk mångfald, pollinering och vår närmiljö. Han är också en stark opinionsbildare som skickligt använder nya medier för att föra ut sitt budskap.

Scandinavian Organics

är företaget som skapar god mat av värphöns som annars skulle bli biogas. Även grönsaker som skulle kasseras och spill av nötkött återvinns i buljonger.

Gårdsfisk

är företaget som föddes ur ett nedgånget lantbruk i Skåne som byggdes om till ett vattenbruk. Här odlas nu fisk i ett naturligt kretslopp där kvävet som fiskarna producerar blir till gödning på åkrarna och där det som odlas på åkrarna i sin tur blir mat till fiskarna.

Källa: Coop

Tidigare vinnare:

2015 Fältbiologerna

2014 Föreningen Jord på Trynet

2013 Barista, Skandinaviens första etiska kaffekedja

2012 Anders Wilhelmson, grundare till Peepoople

2011 Petra Wadström, vattenreningsprodukten Solvatten

2010 Anders och Maria Engvall på Forsa gård, Säters kommun

2009 Fiskarna Charles och Robert Olsson, Smögen

2008 Christel Cederberg, forskare, Harplinge

2007 Eva Fröman och Carin Enfors, Ekocentrum, Sigtuna

2006 Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist, Stockholm

2005 Birgitta Sandström Lagercrantz, projektledare för miljöprojekt, Stockholm

2004 Anders Delin, skogs- och naturkämpe, Järbo i Gästrikland

2003 Rördrommens Fältstation, Eskilstuna-Strängnäs

2002 Stiftelsen Ekocentrum, Göteborg

Källa: Coop
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03