Mattrender i fokus när Coop Forum i Umeå fyller 20 år
Från inredningsbutik till populär stormarknad. Från trädgårdsmöbler till färdiga middagskassar. Coop Forum i Umeå visar på vikten att hänga med när kundernas intressen och livsstilsmönster förändras. Nu firar butiken 20 år som stormarknad.
– Vi är unika, det är få stormarknader i Sverige som kan erbjuda allt från snöslungor till bakelser, säger Mats Johansson, stormarknadschef på Coop Forum till nyhetssajten Affärsliv24.
1996 fick dåvarande Obs livsmedelstillstånd. Från en interiörbutik med möbler, media, bygg och trädgård samt restaurang byggdes matavdelningar upp. 2004 bytte stormarknaden namn till Coop Forum och 2012 utökades livsmedelsavdelningen med delikatess- och fiskavdelning, bageri, konditori och café.
– Vi har över tre miljoner besökare varje år och får ta mot studiebesök från hela landet. Det är inte illa för en butik som ligger mitt i ett bostadsområde, säger Mats Johansson.
Sedan starten 1996 har många mattrender kommit och gått, berättar Mats Johansson. De senaste åren har färdiga måltidslösningar blivit allt mer populära – självplock av sallad och varma luncher samt färdiga middagskassar är några exempel.
– Det gäller att hänga med i trenderna. Härnäst ska vi titta på avdelningen Världens Mat och öka sortimentet – det gör vi bland annat med hjälp av medarbetare som har erfarenheter från andra matkulturer. Vi ska också underlätta mer för kunderna med färdiga matlösningar och ny teknik.
– Det har varit en häftig resa. Vi firar födelsedagen med tårta torsdag den 27 oktober, säger Mats Johansson.