23948sdkhjf

Fortsatt framtidstro för franchise

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen

Svenska franchiseföretag är fortsatt optimistiska, även om framtidstron var ännu starkare ifjol, enligt Franchisebarometern 2016.

73 procent av företagen tror att omsättningen i det egna företaget ökar de kommande sex månaderna jämfört med samma period förra året, visar den senaste Franchisebarometern, från HUI Research.

– Det tyder på att styrkan i franchise som affärsmodell är stark och att företagsformen skapar livskraftiga och uthålliga tillväxtföretag, säger Johan Martinsson, vd för intresseorganisationen Svensk Franchise.

Andelen franchiseföretag som ser positivt på framtiden är idag 53 procentenheter större än andelen som är pessimistiska. Vid samma tidpunkt ifjol var dock motsvarande siffra var 61 procent.

– Det kanske allra mest glädjande med undersökningen är att inte någon av de svarande tror att omsättningen i det egna företaget sjunker under de kommande sex månaderna. Ingen av de svarande tror heller att omsättningen för branschen som helhet minskar under den närmsta sexmånadersperioden, säger Johan Martinsson.

Undersökningen visar att 60 procent tror att branschens omsättning ökar medan 40 procent tror att omsättningen blir oförändrad det kommande halvåret. Antalet anställda inom svenska franchiseföretag beräknas öka från 132 000 personer 2015 till 138 000 personer 2016.

– Vi har sedan 2002 sett en tydlig trend att såväl sysselsättning som omsättning har stigit för varje år som gått. Min bedömning är att de siffrorna fortsätter att öka de kommande åren, säger Johan Martinsson.

Enligt HUI Research beräknas de svenska franchiseföretagen i år omsätta 260 miljarder kronor jämfört med 245 miljarder år 2015 och 227 miljarder 2014.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Brittiska jättarnas fusion blockeras

Axfoods vd: ”Så mycket omsatte vi på nätet”

På ett år har Willys ökat antalet e-handelsbutiker med 50 procent.

Lidl köpte årets första färskpotatis

Bergendahls nya grossist kan dubbla omsättningen

På nytt jobb
Hon ska styra Arlas kommunikation

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Påsken sänkte marsförsäljningen

Arkiv

Axfood ångar på trots påskeffekten

Duni vinner på prishöjningar

Engångsgrillarna försvinner ur sortimenten

Bergendahls skapar ny grossist för utländsk mat – stärker Matrebellerna

Siffrorna: Fairtrade ökar kraftigt

Efter knivattacken på Maxi – Arbetsmiljöverket kräver åtgärder

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Convenience fortsätter växa

Efter tio år - nu säljer han Ica-butiken

Syskontrio säljer Ica Kvantum

Listan: Så ser kedjornas emv-andelar ut

Ica-butik fick nazistflagga hissad på påskafton

Axfoods lager – nu spårbarhetscertifierade

Coop-fusionen får ytterligare kritik: Förre vd:n uppmanar att rösta nej

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Påskens vinnare och förlorare: ”Grillat sköt i höjden”

GDL vann Bergendahls upphandling

Nu släpps nytt Hemköpskoncept – måltidsrummet: ”Uppgradering av Hemköp City”

Hemköp Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm blir testbutik.

Ett år efter branden – nu öppnar Icabutiken igen

Han får fängelse för hästköttsskandalen

1

Chefen har ordet
Dags för branschen att våga stå upp

Debatt
Finns delikatesser bara i Sydeuropa?

Köttföretag får böta efter sågolycka

Slakteri skållade levande kycklingar

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Axfood fortsätter köra med Circle K

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

"Den lille" Brugsen försvinner i Danmark

Butikerna hyllar vårbudgeten

Plus

Non food kryper närmare maten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131