Räknar man i löpande priser ökade dock dagligvaruhandeln, exklusive Systembolaget, med 1,4 procent under månaden. Sällanköpshandeln däremot lyftes av Black Friday och ökade med 6,9 procent. Den dåliga ökningen i dagligvaruhandeln drar dock ner indexsiffran för hela detaljjandeln till 4,8 procent.
Från årets början har försäljningsvolymen i dagligvaruhandeln ökat med 0,8 procent, i sällanköpshandeln med 4,7 procent och i hela detaljhandeln med 3,1 procent.
Andreas Svensson på HUI Research fokuserar på sällanköpshandeln i sin kommentar:
”Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 64,5 miljarder kronor i november, vilket motsvarar en ökning om 4,8 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. November är numera julhandelns ”startskott” genom shoppinghögtiden Black Friday. Årets Black Friday inföll dessutom samma dag som många svenskar fick sin lön. Förutsättningarna var alltså goda men som grädde på moset drabbades även delar av landet av snökaos i början på november, vilket satte rejäl fart på försäljningen av vinterprodukter. Som väntat var det sällanköpsvaruhandeln som fick ta störst del av hushållens konsumtion under månaden”, skriver han.
DETALJHANDELSINDEX NOVEMBER 2016
Löpande priser förändring i procentDagligvaror1,40,7-0,3Sällanköpsvaror6,98,26,4Total detaljhandel4,85,23,6DETALJHANDELSINDEX JANUARI-NOVEMBER 2016
Löpande priser förändring i procentDagligvaror2,31,10,8Sällanköpsvaror4,45,14,7Total detaljhandel3,53,43,1