23948sdkhjf

Allt fler handlar på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Något dämpad tillväxt under andra kvartalet, men marknaden är inte mättad.

I den senaste e-barometern, en kvartalsrapport för utvecklingen för näthandeln som publiceras av Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel framgår det att e-handeln ökar med 15 procent i jämförelse med samma kvartal 2016.

Läs också: Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Mest handlas det kläder, skönhetsprodukter och media men för dagligvaruhandeln som varit trög i startgroparna går det också uppåt, om än i en mindre dramatisk takt.

Försäljningen av livsmedel ökade med 14 procent under kvartalet vilket var något lägre än förra året. Lösplocket stod för den största ökningen medan matkassarna hade det kämpigare, men de förväntas däremot öka under höstförsäljningen.

Livsmedelshandeln på nätet är dock knappast mättad då antalet personer som valde att handla på nätet nästan fördubblades, från 5 procent till 9 procent, vilket var den enda varukategorin som såg någon markant förändring.

För sällanköpsbranschen innebär ökningen på 15 procent att hela tillväxten för branschen nu sker på nätet medan de fysiska butikerna står stilla.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Arkiv

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

E-handelsexperten om Mathem-affären

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155