Allt fler handlar på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Något dämpad tillväxt under andra kvartalet, men marknaden är inte mättad.

I den senaste e-barometern, en kvartalsrapport för utvecklingen för näthandeln som publiceras av Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel framgår det att e-handeln ökar med 15 procent i jämförelse med samma kvartal 2016.

Läs också: Dagligvaror växer mest på nätet

Mest handlas det kläder, skönhetsprodukter och media men för dagligvaruhandeln som varit trög i startgroparna går det också uppåt, om än i en mindre dramatisk takt.

Försäljningen av livsmedel ökade med 14 procent under kvartalet vilket var något lägre än förra året. Lösplocket stod för den största ökningen medan matkassarna hade det kämpigare, men de förväntas däremot öka under höstförsäljningen.

Livsmedelshandeln på nätet är dock knappast mättad då antalet personer som valde att handla på nätet nästan fördubblades, från 5 procent till 9 procent, vilket var den enda varukategorin som såg någon markant förändring.

För sällanköpsbranschen innebär ökningen på 15 procent att hela tillväxten för branschen nu sker på nätet medan de fysiska butikerna står stilla.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Gemensam delisatsning för Picadeli och Coop

Coop: "Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända."

Debatt
Hållbar relation till plast behövs

Krönika: Matpriskollen: Fullt hus för frukt och grönt

På nytt jobb
Vice ordförande tar över hos Arla

Jan Toft Nørgaard, vice styrelseordförande sedan 2011, valdes som ny ordförande under torsdagen.

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Nyhetsbrev

Plus

Willys fortsätter öka mest

Arkiv

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Dagligvarukedjan till Mellerud

Första spadtaget på första butiken i nytt köpcentrum.

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Danska Coop stänger ytterligare butiker

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Ica-vd ser inget hot från Amazon – ännu

Plus

Han ska forska kring hur kunddata kan användas

Stefan Larsson på Lunds Universitet är en av de som nu får pengar från Handelsrådet för att forska kring handeln.

Havremjölk utan undantag

Plus

Grönaste entrén i Lund

I frukt- och gröntavdelningen på Stora Coop i Lund har inget lämnats åt slumpen.

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Kopparbergs gjorde vinst

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar 7-eleven sin deli

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Sänd till en kollega

0.216