Allt fler handlar på nätet

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Något dämpad tillväxt under andra kvartalet, men marknaden är inte mättad.

I den senaste e-barometern, en kvartalsrapport för utvecklingen för näthandeln som publiceras av Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel framgår det att e-handeln ökar med 15 procent i jämförelse med samma kvartal 2016.

Läs också: Många klickar hem maten efter semestern

Mest handlas det kläder, skönhetsprodukter och media men för dagligvaruhandeln som varit trög i startgroparna går det också uppåt, om än i en mindre dramatisk takt.

Försäljningen av livsmedel ökade med 14 procent under kvartalet vilket var något lägre än förra året. Lösplocket stod för den största ökningen medan matkassarna hade det kämpigare, men de förväntas däremot öka under höstförsäljningen.

Livsmedelshandeln på nätet är dock knappast mättad då antalet personer som valde att handla på nätet nästan fördubblades, från 5 procent till 9 procent, vilket var den enda varukategorin som såg någon markant förändring.

För sällanköpsbranschen innebär ökningen på 15 procent att hela tillväxten för branschen nu sker på nätet medan de fysiska butikerna står stilla.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Trögt för Bergendahls

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Nyhetsbrev

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Arkiv

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Axfood vill fimpa engångsgrillarna

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Nu kan du prata med MonICA

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Sänd till en kollega

0.171