23948sdkhjf

Fortsatt besvikelse för livsmedelsproducenterna

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Andra kvartalet gick trögt med kraftigt minskad lönsamhet.

Första halvan av 2017 har varit något av en besvikelse för svenska livsmedelsproducenter, trenden från första kvartalet med ökad försäljning och investeringar men minskad lönsamhet fortsatte oförminskat, det går att läsa i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.

Läs också: Skiftande trender gav mediokert år

Den största bidragande faktorn till den bristande lönsamheten är att råvarukostnaderna fortsatte att öka, om än något mindre än under första kvartalet och till skillnad från många andra branscher kompenseras dessa förluster i långsammare takt med prishöjningar.

Exporten var dock även under det andra kvartalet en källa till glädje då den positivt avvek från index med 60 enheter och totalt uppgick exportvärdet, fisk exkluderat, till 23 miljarder kronor.

Även ekologisk mat gick framåt, om än något mindre än tidigare och företagen uppger att tillväxten på det området begränsas av brist på råvaror. 90 procent av företagen har idag, eller ämnar i närtid införa, ekologiska produkter i sina sortimentet.

Konjunkturbrevet lyfter även fram att automatisering av produktionen är på de flesta företags lista över satsningar, 85 procent vill automatisera och 79 procent vill robotisera sin produktion.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.198