Stor kycklingskandal i Storbritannien

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Största leverantören i landet fejkar utgångsdatum.

Det är tidningen Guardian som i en stor granskning kan avslöja att 2 Sisters Food Group, en producent som levererar en tredjedel av all kyckling i landet till kedjor som Tescos, Sainsbury’s, Marks & Spencer, Aldi och Lidl medvetet manipulerar utgångsdatum på sina varor.

Läs också: Scandi Standard: Kycklingkonsumtionen kommer studsa tillbaka

Arbetarna på kycklingfabriken som Guardian undersökte ändrade rutinmässigt dödsdatum på kycklingarna, vilket ökade bäst-före-datum. Det har även framkommit att de blivit tillsagda att ändra på märkningen på vissa produkter.

Även returnerad kyckling från butiker har packats om och kyckling som landat på golvet har återförts till produktionen.

Alla de stora kedjorna som säljer kyckling från 2 Sisters Food Group har nu inlett undersökningar för att komma till botten med vad som har hänt och vad som skall göras.

2 Sisters Food Group har svarat på kritiken från Guardian via sitt lagliga ombud Schillings:

– Matsäkerhet och hygien prioriteras högt av 2SFG. I den mån ni har identifierat brister (som inte är erkända) så kan det bara röra sig om enskilda exempel som våra kunder tar på väldigt stort allvar och som de nu undersöker för att utröna om det ligger något i anklagelserna.

Mer om: kyckling


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl expanderar i Göteborg

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ica tar hem baconen

Instabox satsar stort

Nazister demonstrerar utanför Ica-butik

Upp till 3 000 nazister kan samlas utanför Ica på Kungsholmen i Stockholm. ”Vi är förberedda”, säger handlaren.

Ica-handlarens mardrömssommar

Omdirigering av tågtrafiken vid Stockholm centralstation kan förstöra året för Ica-handlaren. ”Det är en mardröm”.

Nyhetsbrev

Matrebellerna upp 2,4 procent

Bergendahls försäljning under andra kvartalet steg med en procent i samtliga butiker. För Matrebellerna blev siffran 2,4 procent. ”Vi har ökat varje månad sedan 2009”, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna.

Arkiv

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Axfood överväger att fimpa engångsgrillarna

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Aldi rustar upp 150 butiker

Butik skänkte godis efter olycka

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Sänd till en kollega

0.185