Paradisets crowdfunding - en framgång

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Paradiset crowdfundingkampanj på nätet avslutades natten till onsdag den 18 oktober och resultatet var en triumf. 21,57 miljoner kronor av maximalt 24 miljoner möjliga hade då samlats in från dess att kampanjen startade för drygt en månad sedan.

Läs också: Hallå där, Johannes Cullberg!

– Det gick ovanligt bra, bättre än förväntat. Det har varit en intensiv och ibland påfrestande resa sen vi började i somras, nu känner jag mig lycklig, men en aning matt, säger Johannes Cullberg, vd och medgrundare av Paradiset till Fri Köpenskap.

Paradiset hade som en första målsättning att nå 8 miljoner kronor, en summa som snabbt samlades in. Men att det skulle gå så här bra i slutändan, det hade Johannes Cullberg inte förväntat sig.

– Jag hade målat upp två, egentligen tre, olika scenarion framför mig. Mardrömsscenariot var två miljoner vilket skulle vara katastrof, sen var det andra scenariot femton och best-case låg på tjugo, säger han.

Varför tror du att det gick så bra?

Läs också: Paradiset bjuder på ny runda

– Det är en kombination av två saker, dels har det inte hänt tidigare och sen har vi, och det ska vi inte sticka under stol med, gett alla som satsade en otrolig morot med tjugo procent i rabatter.

Men enligt Johannes Cullberg är kampanjen inte bara en vinst rent ekonomiskt då de nu också kunnat knyta till sig många nya och kunniga personer till företaget.

– Vi har fem tusen kloka, intresserade och engagerade individer som jag vill få till att bli både ambassadörer; men även kunna fråga om råd. Har vi några näthandelsexperter till exempel? Eller kanske några fastighetsägare i gruppen som kan ge råd när vi söker nya lokaler?

Men det är inte bara individer som knytits till Paradiset genom kampanjen, en av de som satsade maxbeloppet på 500 000 kronor var Polarbröd, ett företag som Johannes Cullberg nu hoppas kunna samarbeta med i framtiden.

Läs också: Nu kommer Paradiset hem

– De har en väldigt bra syn på hållbarhet och ligger väldigt långt i framkant, vi tänker väldigt lika. Det här är en möjlighet för dem att lära känna oss som tänker lite mer i framkant än de andra dagligvarukedjorna och tillsammans kan vi lära av varandra, säger han.

Planerna inför framtiden nu är på lång sikt fler butiksetableringar men på kort sikt är näthandel något som det nya kapitalet mest kommer att bidra till.

– Vi har fått otroligt många förfrågningar om att öppna i Göteborg och Malmö men det tar tid att bygga butiker och då är näthandel en enklare lösning.

När kommer näthandeln att dra igång?

– Vi har en ambition om att göra det så snart som möjligt men det blir nog någon gång nästa år, roligast är om vi kan få igång det innan sommaren men mer än så kan jag inte säga, berättar Johannes Cullberg.

Mer om: Paradiset


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl expanderar i Göteborg

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ica tar hem baconen

Instabox satsar stort

Nazister demonstrerar utanför Ica-butik

Upp till 3 000 nazister kan samlas utanför Ica på Kungsholmen i Stockholm. ”Vi är förberedda”, säger handlaren.

Ica-handlarens mardrömssommar

Omdirigering av tågtrafiken vid Stockholm centralstation kan förstöra året för Ica-handlaren. ”Det är en mardröm”.

Nyhetsbrev

Matrebellerna upp 2,4 procent

Bergendahls försäljning under andra kvartalet steg med en procent i samtliga butiker. För Matrebellerna blev siffran 2,4 procent. ”Vi har ökat varje månad sedan 2009”, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna.

Arkiv

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Axfood överväger att fimpa engångsgrillarna

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Aldi rustar upp 150 butiker

Butik skänkte godis efter olycka

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Sänd till en kollega

0.223