Paradisets crowdfunding - en framgång

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Paradiset crowdfundingkampanj på nätet avslutades natten till onsdag den 18 oktober och resultatet var en triumf. 21,57 miljoner kronor av maximalt 24 miljoner möjliga hade då samlats in från dess att kampanjen startade för drygt en månad sedan.

Läs också: Nu kommer Paradiset hem

– Det gick ovanligt bra, bättre än förväntat. Det har varit en intensiv och ibland påfrestande resa sen vi började i somras, nu känner jag mig lycklig, men en aning matt, säger Johannes Cullberg, vd och medgrundare av Paradiset till Fri Köpenskap.

Paradiset hade som en första målsättning att nå 8 miljoner kronor, en summa som snabbt samlades in. Men att det skulle gå så här bra i slutändan, det hade Johannes Cullberg inte förväntat sig.

– Jag hade målat upp två, egentligen tre, olika scenarion framför mig. Mardrömsscenariot var två miljoner vilket skulle vara katastrof, sen var det andra scenariot femton och best-case låg på tjugo, säger han.

Varför tror du att det gick så bra?

Läs också: 50 butiker tävlar om att bli årets Hållbara Matbutik

– Det är en kombination av två saker, dels har det inte hänt tidigare och sen har vi, och det ska vi inte sticka under stol med, gett alla som satsade en otrolig morot med tjugo procent i rabatter.

Men enligt Johannes Cullberg är kampanjen inte bara en vinst rent ekonomiskt då de nu också kunnat knyta till sig många nya och kunniga personer till företaget.

– Vi har fem tusen kloka, intresserade och engagerade individer som jag vill få till att bli både ambassadörer; men även kunna fråga om råd. Har vi några näthandelsexperter till exempel? Eller kanske några fastighetsägare i gruppen som kan ge råd när vi söker nya lokaler?

Men det är inte bara individer som knytits till Paradiset genom kampanjen, en av de som satsade maxbeloppet på 500 000 kronor var Polarbröd, ett företag som Johannes Cullberg nu hoppas kunna samarbeta med i framtiden.

Läs också: Fortsatt röda siffror för grön kedja

– De har en väldigt bra syn på hållbarhet och ligger väldigt långt i framkant, vi tänker väldigt lika. Det här är en möjlighet för dem att lära känna oss som tänker lite mer i framkant än de andra dagligvarukedjorna och tillsammans kan vi lära av varandra, säger han.

Planerna inför framtiden nu är på lång sikt fler butiksetableringar men på kort sikt är näthandel något som det nya kapitalet mest kommer att bidra till.

– Vi har fått otroligt många förfrågningar om att öppna i Göteborg och Malmö men det tar tid att bygga butiker och då är näthandel en enklare lösning.

När kommer näthandeln att dra igång?

– Vi har en ambition om att göra det så snart som möjligt men det blir nog någon gång nästa år, roligast är om vi kan få igång det innan sommaren men mer än så kan jag inte säga, berättar Johannes Cullberg.

Mer om: Paradiset


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
Framtiden är redan här

Trio prisades av Ica

City Gross inför papperslösa kvitton

Plus 1

Lågpriskedjorna får nobben av riksdagsledamöter

Ledamöterna väljer bort lågpriskedjorna enligt Fri Köpenskaps undersökning.

Plus

Här handlar riksdagens ledamöter

Nära 67 procent av de svarande från Moderaterna anger Ica som sin huvudsakliga butik.

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

Nyhetsbrev

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Arkiv

Nu kommer e-handeln till Sundsvall

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Framtidens handlare fick stipendier

Totalt 23 kvinnliga Ica-medarbetare fick ledarskapsstipendier.

Svenska foodtechbolaget expanderar utomlands

Northfork i samarbete med dansk dagligvarujätte.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

De vill bygga butik i Mora

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Reitan blir postombud

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Allt fler går och cyklar i städerna – ”De ekonomiska vinsterna ska inte underskattas”

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Axfood

Hon rekryteras från Clas Ohlson

Swipbox till Gränbystaden

Hemköp flyttar fram vegetariskt

De är först med digitala kvitton

Första dagligvarukedjan utan papper.

De ska främja fisk- och skaldjursbranschen

C vill fasa ut engångsplast

Vill förbjuda plastbestick.

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Oklart om finsk ölförsäljning

Aldi backar rejält

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Pricer får miljonorder

Svensk matproduktion hotad vid kris

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Första färskpotatisen skänktes bort

Plus

Här odlas framtida branschlöften

Frukten drog upp matpriserna

Sänd till en kollega

0.211