Paradisets crowdfunding - en framgång

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Paradiset crowdfundingkampanj på nätet avslutades natten till onsdag den 18 oktober och resultatet var en triumf. 21,57 miljoner kronor av maximalt 24 miljoner möjliga hade då samlats in från dess att kampanjen startade för drygt en månad sedan.

– Det gick ovanligt bra, bättre än förväntat. Det har varit en intensiv och ibland påfrestande resa sen vi började i somras, nu känner jag mig lycklig, men en aning matt, säger Johannes Cullberg, vd och medgrundare av Paradiset till Fri Köpenskap.

Paradiset hade som en första målsättning att nå 8 miljoner kronor, en summa som snabbt samlades in. Men att det skulle gå så här bra i slutändan, det hade Johannes Cullberg inte förväntat sig.

– Jag hade målat upp två, egentligen tre, olika scenarion framför mig. Mardrömsscenariot var två miljoner vilket skulle vara katastrof, sen var det andra scenariot femton och best-case låg på tjugo, säger han.

Varför tror du att det gick så bra?

– Det är en kombination av två saker, dels har det inte hänt tidigare och sen har vi, och det ska vi inte sticka under stol med, gett alla som satsade en otrolig morot med tjugo procent i rabatter.

Men enligt Johannes Cullberg är kampanjen inte bara en vinst rent ekonomiskt då de nu också kunnat knyta till sig många nya och kunniga personer till företaget.

Läs också: De prisas för sina tobaksfria butiker

– Vi har fem tusen kloka, intresserade och engagerade individer som jag vill få till att bli både ambassadörer; men även kunna fråga om råd. Har vi några näthandelsexperter till exempel? Eller kanske några fastighetsägare i gruppen som kan ge råd när vi söker nya lokaler?

Men det är inte bara individer som knytits till Paradiset genom kampanjen, en av de som satsade maxbeloppet på 500 000 kronor var Polarbröd, ett företag som Johannes Cullberg nu hoppas kunna samarbeta med i framtiden.

– De har en väldigt bra syn på hållbarhet och ligger väldigt långt i framkant, vi tänker väldigt lika. Det här är en möjlighet för dem att lära känna oss som tänker lite mer i framkant än de andra dagligvarukedjorna och tillsammans kan vi lära av varandra, säger han.

Läs också: Näthandel nästa för Paradiset

Planerna inför framtiden nu är på lång sikt fler butiksetableringar men på kort sikt är näthandel något som det nya kapitalet mest kommer att bidra till.

– Vi har fått otroligt många förfrågningar om att öppna i Göteborg och Malmö men det tar tid att bygga butiker och då är näthandel en enklare lösning.

När kommer näthandeln att dra igång?

– Vi har en ambition om att göra det så snart som möjligt men det blir nog någon gång nästa år, roligast är om vi kan få igång det innan sommaren men mer än så kan jag inte säga, berättar Johannes Cullberg.

Mer om: Paradiset


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.195