23948sdkhjf

Paradiset återuppstår – diskuterar licensavtal med Midsona

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Grundaren Johannes Cullberg köper tillbaka varumärket och diskuterar licensavtal med Midsona.

Den 23 mars kunde Fri Köpenskap berätta att Paradiset gått i konkurs. Dagligvarukedjan, som haft en mycket tuff ekonomisk resa i bagaget hade stängt ned olönsamma butiker och äntligen börjat se ljuset i tunneln, menar Johannes Cullberg.

Läs också: Paradiset kan leva vidare – finns flera intressenter

Sedan kom coronapandemin och konkursen blev ett faktum.

Man får bryta ihop och grina lite, sedan komma igen. Det hjälper inte att man tycker synd om sig själv. Paradiset är det jag arbetat med de senaste åren och då vore det extremt olyckligt om det hamnade i fel händer, säger Johannes Cullberg.

Nu har han, med eget kapital, gått in och köpt upp varumärket Paradiset, vilket tidningen Market var först med att berätta.

Men företaget kommer inte att drivas som tidigare. I dagsläget är samtliga butiker utsålda och stängda. Istället kommer Paradisets primära fokus att ligga på produkter och podcast, vilket var en resa som påbörjades redan innan konkursen. Den strategiska planen lades 2018 och det nya bolaget startades i juni 2019.

Läs också: Paradisets grundare om konkursen: ”Hoppas kunna komma tillbaka på något sätt”

Jag har upptäckt att det är en bättre väg än att försöka konkurrera med Ica och de andra jättarna på butikssidan, det kostar för mycket. Själva tanken med Paradiset är att förbättra folk- och planethälsan och då är produkter en bra väg, säger Johannes Cullberg till Fri Köpenskap.

Innan konkursen hade Paradiset tagit fram ett 20-tal färdiga egna produkter och ett 40-tal låg i utvecklingsstadiet. Det arbetet fortsätter nu och flera kanaler är intressanta.

– Dagligvaruhandeln är självklart ett spår men det finns även potential att komma in på apotek lite senare. Hälsokostbutiker kan vara en annan väg men det finns även en marknad internationellt. Intresset för hälsosamma och planetvänliga produkter kommer inte heller bli mindre efter coronapandemin.

Hur ser det ut med samarbetspartners?

– Jag har ett licensavtal med Midsona Sverige som vi träffade förra sommaren och det ska vi nu diskutera kring.

Midsona Sverige utvecklar och marknadsför produkter som fokuserar på ett hälsosamt liv och koncernen är ledande i Norden inom ekologisk och plantbaserad mat.

Läs också: Paradiset i konkurs

– Exakt vad som händer får vi se längre fram men det är klart att det blir svårt att göra allt själv. Just nu gäller det att ta det lugnt och se till att det blir rätt och ekonomiskt hållbart. Jag har inte råd att göra misstag.

Johannes Cullberg utesluter inte heller en comeback när det gäller fysiska butiker, men då i franchiseform. Butiken i NK och framförallt butiken på Södermalm gick väldigt bra, menar han.

Butiken på Södermalm var hjärtat i Paradiset. Det var där vi funnits längst och hade en stark butik med trogna kunder. Vi kommer att ha en dialog med fastighetsägaren men i sådana fall får den drivas av de som är proffs på det. För mig blir det fokus på varumärket i form av podcast och produkter och sedan får vi se om det dyker upp butiker längre fram.

Läs mer om: paradiset
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

1

Nu stänger Netto för gott

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Coop stänger ner i Växjö

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.11