Högt förtroende för livsmedelsindustrin

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nio av tio har stort förtroende för den svenska industrin.

Enligt en undersökning utförd av Demoskop, på uppdrag av Livsmedelsföretagen, har 87 procent av svenskarna stort förtroende för Sveriges livsmedelsindustri, vilket är den högsta siffran sedan mätningarna började 2013.

Läs också: Fortsatt besvikelse för livsmedelsproducenterna

När mätningarna började låg förtroendet på 63 procent och sedan förra mätningen i oktober förra året har förtroendet ökat med 2 procent.

– Det är mycket glädjande att se att den positiva trenden håller i sig och att svenskarna i väldigt stor utsträckning, och med all rätt, känner att de kan lita på svenska matföretag, säger Anders Canemyr, tf vd på Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att de svenska konsumenterna i stor utsträckning anser att produkter från svenska livsmedelsproducenter håller hög kvalitet, 84 procent närmare bestämt vilket också är en ökning från 2013 då siffran låg på 62 procent.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Nyhetsbrev

Minskad framtidstro hos handlarna

Arkiv

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.157