Bakslag för Amazon

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Näthandelsjätten har stött på hinder i sin expansion.

Amazon har expanderat kraftigt den senaste tiden, bland annat genom storförvärvet av ekomatskedjan Whole Foods. Många fruktar att Amazons intåg på livsmedelsmarknaden kommer innebära en allt större konkurrens och efterkommande konkurser, men nu kan kedjan ha stött på flera problem.

Läs också: Amazon intar Europa med dagligvaror

Ett tecken på att näthandelsjätten kan ha gått ut för hårt är att de nu annonserar att de drar tillbaka sin direktleveranssatsning, Amazon Fresh, från nio delstater i USA, det rapporterar sajten Recode.

Analytiker menar att Amazon Fresh har haft problem redan från starten, problem som fortfarande kvarstår och som gjort att satsningen nu måste skalas tillbaka, om än bara tillfälligt.

Samtidigt meddelar Recode att enligt en undersökning som de själva utfört uppger endast 4 procent av amerikanerna att de är villiga att pröva på Amazons andra näthandelssatsning som istället handlar om leveranser direkt in i hemmet.

Som om inte det vore nog har Amazon, bara två månader efter att de köpt Whole Foods, nu gått ut med att de stänger ner två av deras butiker i Storbritannien vilket gör att det nu endast finns sju Whole Foods i landet, varav alla finns i centrala London.

Anledningen till att de stänger ner de två butikerna uppges vara just att logistiken kring Amazon Fresh just nu inte är tillräckligt lönsam utanför en storstad som London.

Mer om: Amazon | Amazon Fresh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Stark öppning för digital matförsäljning

Fortsatt uppåt för Pricer

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Nyhetsbrev

Arkiv

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.241