Bakslag för Amazon

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Näthandelsjätten har stött på hinder i sin expansion.

Amazon har expanderat kraftigt den senaste tiden, bland annat genom storförvärvet av ekomatskedjan Whole Foods. Många fruktar att Amazons intåg på livsmedelsmarknaden kommer innebära en allt större konkurrens och efterkommande konkurser, men nu kan kedjan ha stött på flera problem.

Ett tecken på att näthandelsjätten kan ha gått ut för hårt är att de nu annonserar att de drar tillbaka sin direktleveranssatsning, Amazon Fresh, från nio delstater i USA, det rapporterar sajten Recode.

Analytiker menar att Amazon Fresh har haft problem redan från starten, problem som fortfarande kvarstår och som gjort att satsningen nu måste skalas tillbaka, om än bara tillfälligt.

Läs också: Amazon skickar hem maten gratis

Samtidigt meddelar Recode att enligt en undersökning som de själva utfört uppger endast 4 procent av amerikanerna att de är villiga att pröva på Amazons andra näthandelssatsning som istället handlar om leveranser direkt in i hemmet.

Läs också: Idag öppnar Amazons automatiska butik

Som om inte det vore nog har Amazon, bara två månader efter att de köpt Whole Foods, nu gått ut med att de stänger ner två av deras butiker i Storbritannien vilket gör att det nu endast finns sju Whole Foods i landet, varav alla finns i centrala London.

Anledningen till att de stänger ner de två butikerna uppges vara just att logistiken kring Amazon Fresh just nu inte är tillräckligt lönsam utanför en storstad som London.

Mer om: Amazon | Amazon Fresh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Nyhetsbrev

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Arkiv

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Bra start för Oumph-pizzan

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.228