Producenten bakom årets dagligvara gasell på nytt

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Njie, tillsammans med bland andra bryggeriet Poppels, placerar sig på topp tio-listan över Västra Götalands läns snabbast växande företag.

Njie, som tidigare i år tilldelades priset Årets dagligvara för sin produkt Propud, kan efter Dagens industris årliga Gasellgala i Göteborg stoltsera med ytterligare två bedrifter.

Genom sin tillväxt på 842 procent (räknat över en mätperiod på fyra år) placerade man sig som det femte snabbast växande företaget i Västra Götalands län. Därtill blir man också ännu en gång utsedd till ett Gasellföretag.

Totalt lyckades 196 företag i länet nå kriterierna, vilket innebär en ökning för tredje året i rad. 2015 nådde 136 företag upp till kriterierna, medan 161 lyckades i fjol. Det får Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé att slå på stora trumman.

– Göteborg är nog Europas hetaste tillväxtregion just nu. Om Stockholm nu har börjat kalla sig för the Capital of Scandinavia är det dags för oss att börja kalla oss för the Heart of Scandinavia, säger han till Dagens industri.

Läs också: Det här är årets dagligvara

På sjundeplatsen över de snabbast växande företagen i regionen placerar sig bryggeriet Poppels, som grundades för bara fem år sedan. Under den tiden har man lyckats befästa sin position i både Systembolagets och dagligvarubutikers hyllor.

– Vi märker varje dag att Poppels utvecklas i ett rasande tempo. Men att vi faktiskt är det sjunde snabbast växande företaget i regionen hade vi inte riktigt förstått, säger Poppels vd Mats Wahlström i en kommentar.

I samband med att bryggeriet i september installerade tio nya jästankar för att öka produktionen, var det bland annat för att möta en hög efterfrågan på folkölen.

Kriterierna för att bli utsedda till ett Gasellföretag inkluderar bland annat att man har en omsättning över 10 miljoner kronor, att man är mer än tio anställda och att man ska ha minst fördubblat sin omsättning mellan första och senaste räkenskapsåret i undersökningsperioden.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Bra start för Oumph-pizzan

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.19