Svenskt snus i eget bolag

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den internationella tobaksjätten JTI växlar upp på den svenska snusmarknaden och startar bolaget Nordic Snus.

– Det är en nysatsning på snus i Norden, säger marknadsdirektören Jonas Björnum.

Läs också: Tusentals butiker kan drabbas av snusförslag

På cigarettsidan är JTI stora i Sverige med klassiska varumärken som Blend, Right, John Silver, Camel och Winston. När det gäller snus är företaget mer att betrakta som en uppstickare med en marknadsandel i Sverige på cirka sju procent.

Men för att bättre kunna utmana jätten Swedish Match sätter de nu den svenska snusverksamheten i eget bolag och utökar säljkåren som jobbar mot bland annat dagligvaruhandeln.

– Handeln är våra viktigaste samarbetspartners, säger Jonas Björnum.

Även om Nordic Snus är ett nystartat bolag är flaggskeppet i snussortiment Gustavus av lite äldre märke. Det har tillverkats i fabriken i Vårgårda sedan 2001 och var det första snuset att utmana det gamla monopolet i Sverige. Senare har varumärken som LD och Nordic Storm lanserats.

Läs också: Exponeringsförbud slår mot handeln

– Nordic Snus kommer till för att vi bättre och effektivare ska kunna möta behovet från butiker och kedjor när det gäller snusförsäljningen. Vi måste vara snabbfotade för att kunna möta handelns behov, säger Jonas Björnum.
Andrew Shannon, vd för JTI Sweden utvecklar resonemanget:

– I Nordic Snus ser vi en enorm möjlighet att satsa på den svenska marknaden och snus i allmänhet. Det handlar inte bara om att fortsätta producera våra populära snussorter, utan även om att utveckla och vara ännu mer snabbfotade för att kunna leverera på våra konsumenters framtida förväntningar. Något vi har bättre möjlighet att göra under varumärket Nordic Snus samtidigt som vi drar nytta av JTI:s hela styrka och krav på kvalitet, säger han.

– I dag har vi en ganska stor säljkår som säljer hela sortimentet. Nu utökar vi med säljare som enbart säjer i snuskategorin. Vi kommer kunna erbjuda ännu bättre stöd till butiker som säljer våra produkter. Vi vet att det är välkommet från flera handlare som märker av en ökad efterfrågan, säger Jonas Björnum.

Nordic Snus kommer fortsatt att tillverka allt sitt snus i fabriken i Vårgårda, strax norr om Göteborg. Där arbetar i dag ett 50-tal personer och det produceras hundratusentals dosor snus i veckan.

Mer om: Snus


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Stark öppning för digital matförsäljning

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv
Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.175