Svenskt snus i eget bolag

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den internationella tobaksjätten JTI växlar upp på den svenska snusmarknaden och startar bolaget Nordic Snus.

– Det är en nysatsning på snus i Norden, säger marknadsdirektören Jonas Björnum.

Läs också: Tusentals butiker kan drabbas av snusförslag

På cigarettsidan är JTI stora i Sverige med klassiska varumärken som Blend, Right, John Silver, Camel och Winston. När det gäller snus är företaget mer att betrakta som en uppstickare med en marknadsandel i Sverige på cirka sju procent.

Men för att bättre kunna utmana jätten Swedish Match sätter de nu den svenska snusverksamheten i eget bolag och utökar säljkåren som jobbar mot bland annat dagligvaruhandeln.

– Handeln är våra viktigaste samarbetspartners, säger Jonas Björnum.

Även om Nordic Snus är ett nystartat bolag är flaggskeppet i snussortiment Gustavus av lite äldre märke. Det har tillverkats i fabriken i Vårgårda sedan 2001 och var det första snuset att utmana det gamla monopolet i Sverige. Senare har varumärken som LD och Nordic Storm lanserats.

Läs också: Exponeringsförbud slår mot handeln

– Nordic Snus kommer till för att vi bättre och effektivare ska kunna möta behovet från butiker och kedjor när det gäller snusförsäljningen. Vi måste vara snabbfotade för att kunna möta handelns behov, säger Jonas Björnum.
Andrew Shannon, vd för JTI Sweden utvecklar resonemanget:

– I Nordic Snus ser vi en enorm möjlighet att satsa på den svenska marknaden och snus i allmänhet. Det handlar inte bara om att fortsätta producera våra populära snussorter, utan även om att utveckla och vara ännu mer snabbfotade för att kunna leverera på våra konsumenters framtida förväntningar. Något vi har bättre möjlighet att göra under varumärket Nordic Snus samtidigt som vi drar nytta av JTI:s hela styrka och krav på kvalitet, säger han.

– I dag har vi en ganska stor säljkår som säljer hela sortimentet. Nu utökar vi med säljare som enbart säjer i snuskategorin. Vi kommer kunna erbjuda ännu bättre stöd till butiker som säljer våra produkter. Vi vet att det är välkommet från flera handlare som märker av en ökad efterfrågan, säger Jonas Björnum.

Nordic Snus kommer fortsatt att tillverka allt sitt snus i fabriken i Vårgårda, strax norr om Göteborg. Där arbetar i dag ett 50-tal personer och det produceras hundratusentals dosor snus i veckan.

Mer om: Snus


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Nyhetsbrev

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Arkiv

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.155