Svenskt snus i eget bolag

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Den internationella tobaksjätten JTI växlar upp på den svenska snusmarknaden och startar bolaget Nordic Snus.

– Det är en nysatsning på snus i Norden, säger marknadsdirektören Jonas Björnum.

På cigarettsidan är JTI stora i Sverige med klassiska varumärken som Blend, Right, John Silver, Camel och Winston. När det gäller snus är företaget mer att betrakta som en uppstickare med en marknadsandel i Sverige på cirka sju procent.

Men för att bättre kunna utmana jätten Swedish Match sätter de nu den svenska snusverksamheten i eget bolag och utökar säljkåren som jobbar mot bland annat dagligvaruhandeln.

– Handeln är våra viktigaste samarbetspartners, säger Jonas Björnum.

Även om Nordic Snus är ett nystartat bolag är flaggskeppet i snussortiment Gustavus av lite äldre märke. Det har tillverkats i fabriken i Vårgårda sedan 2001 och var det första snuset att utmana det gamla monopolet i Sverige. Senare har varumärken som LD och Nordic Storm lanserats.

Läs också: Exponeringsförbud slår mot handeln

– Nordic Snus kommer till för att vi bättre och effektivare ska kunna möta behovet från butiker och kedjor när det gäller snusförsäljningen. Vi måste vara snabbfotade för att kunna möta handelns behov, säger Jonas Björnum.
Andrew Shannon, vd för JTI Sweden utvecklar resonemanget:

– I Nordic Snus ser vi en enorm möjlighet att satsa på den svenska marknaden och snus i allmänhet. Det handlar inte bara om att fortsätta producera våra populära snussorter, utan även om att utveckla och vara ännu mer snabbfotade för att kunna leverera på våra konsumenters framtida förväntningar. Något vi har bättre möjlighet att göra under varumärket Nordic Snus samtidigt som vi drar nytta av JTI:s hela styrka och krav på kvalitet, säger han.

– I dag har vi en ganska stor säljkår som säljer hela sortimentet. Nu utökar vi med säljare som enbart säjer i snuskategorin. Vi kommer kunna erbjuda ännu bättre stöd till butiker som säljer våra produkter. Vi vet att det är välkommet från flera handlare som märker av en ökad efterfrågan, säger Jonas Björnum.

Nordic Snus kommer fortsatt att tillverka allt sitt snus i fabriken i Vårgårda, strax norr om Göteborg. Där arbetar i dag ett 50-tal personer och det produceras hundratusentals dosor snus i veckan.

Mer om: Snus


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Krönika: Glad Nouroz!

Nyhetsbrev

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Arkiv

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.195