Försiktig optimism inför e-handelsjulen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

– Vi har alla anledning att tro att det blir ett tydligt lyft i år, säger Malin Winbom, tf vd på branschorganisationen Svensk Digital handel.

Malin Winbom konstaterar att 2017 varit ett betydligt starkare år än 2016 för den digitala mathandeln.

– Nu har vi också bättre logistiklösningar  på plats och de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln har tagit position inom e-handeln, säger hon.

På Axfood tror Claes Salomonsson att e-handeln kommer att få ett lyft denna jul.

– Vi kommer även att märka av trenden vi sett hela året till mera vego, eko och svenskt. En lite grönare jul än i fjol, säger han.

Läs också: Extra i Hagfors blir Coop

Han tror också att e-handeln med julmat kommer att få draghjälp av det faktum att julafton ligger på en söndag.

– Många kunder kommer att vilja undvika att trängas i butikerna under fredagen och lördagen, och släpa hem tunga matkassar. Trots att vi svenska är väldigt traditionella när det gäller vår julmat.

Inom Axfood stärker Hemköp sitt e-handelserbjudande inför helgerna med att ha leverans även på lördagar. Kedjan kompletterar också sitt e-handelssortiment med bland annat julstjärnor, ved och tösalt.

Läs också: Chokladstölder plågar butikerna

På Ica tror Magnus Rosén, e-handelschef på Ica Sverige, också att fler kommer välja att handla sin julmat över nätet.

– Det är ett sätt att få ihop vardagen under en hektisk period när många vill få tid över till annat, säger han.

Inför julen lanserar Ica en specialutgåva av sin matkasse med recept och varor till ett julbord för åtta personer.

Tobias Rydergren på Coop förväntar sig också en ökad försäljning gentemot föregående år, med högst tryck de sista leveransdagarna inför julafton.

Coop kommer  inte att ha en egen kampanj för e-handeln i år, utan det blir samma kampanj för hela Coop.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika: Glad Nouroz!

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Nyhetsbrev

Arkiv

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.234