Försiktig optimism inför e-handelsjulen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

– Vi har alla anledning att tro att det blir ett tydligt lyft i år, säger Malin Winbom, tf vd på branschorganisationen Svensk Digital handel.

Malin Winbom konstaterar att 2017 varit ett betydligt starkare år än 2016 för den digitala mathandeln.

Läs också: Butik på Södermalm får klartecken

– Nu har vi också bättre logistiklösningar  på plats och de stora aktörerna inom dagligvaruhandeln har tagit position inom e-handeln, säger hon.

På Axfood tror Claes Salomonsson att e-handeln kommer att få ett lyft denna jul.

– Vi kommer även att märka av trenden vi sett hela året till mera vego, eko och svenskt. En lite grönare jul än i fjol, säger han.

Han tror också att e-handeln med julmat kommer att få draghjälp av det faktum att julafton ligger på en söndag.

Läs också: Axfood ökade 7,6 procent

– Många kunder kommer att vilja undvika att trängas i butikerna under fredagen och lördagen, och släpa hem tunga matkassar. Trots att vi svenska är väldigt traditionella när det gäller vår julmat.

Inom Axfood stärker Hemköp sitt e-handelserbjudande inför helgerna med att ha leverans även på lördagar. Kedjan kompletterar också sitt e-handelssortiment med bland annat julstjärnor, ved och tösalt.

På Ica tror Magnus Rosén, e-handelschef på Ica Sverige, också att fler kommer välja att handla sin julmat över nätet.

– Det är ett sätt att få ihop vardagen under en hektisk period när många vill få tid över till annat, säger han.

Läs också: Coop får Guldfisk

Inför julen lanserar Ica en specialutgåva av sin matkasse med recept och varor till ett julbord för åtta personer.

Tobias Rydergren på Coop förväntar sig också en ökad försäljning gentemot föregående år, med högst tryck de sista leveransdagarna inför julafton.

Coop kommer  inte att ha en egen kampanj för e-handeln i år, utan det blir samma kampanj för hela Coop.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Butik på Södermalm får klartecken

Svagt uppåt för Strongpoint

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

3.649