Dansk veganfärs sålde över förväntan

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Växtbaserad färs gjorde lyckad debut i Danmark.

I december presenterade Dansk Supermarked Group och företaget Naturli foods en vegansk, växtbaserad färs vars syfte är att efterlikna kött i både smak och utseende.

Dansk Supermarked meddelade då att den skulle gå ut brett, i alla butiker i sina kedjor Føtex, Netto och Bilka efter årsskiftet. Nu är debuten gjord och koncernen menar att produkten sålt över förväntan, skriver Food Supply DK.

Läs också: Omtalad växtfärs nu till Sverige

Enligt Dansk Supermarked sålde produkten slut i flera butiker och man har nu producerat större mängder för att tillgodose efterfrågan.

Läs också: Ica tar in den danska veganfärsen

– Produkten storsäljer i hela landet, och vi jobbar extra hårt för att få ut ännu mer växtbaserad färs i alla våra butiker, säger Christian Toft, inköpschef för Dansk Supermarked, enligt danska Food Supply.

Färsens marknadsföring togs till en början dock inte helt emot med öppna armar – kort efter presentationen av produkten kritiserade danska branschorganisationen Fødevare Danmark faktumet att ordet "kött" användes i samband med den växtbaserade färsen.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.2