Dansk veganfärs sålde över förväntan

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Växtbaserad färs gjorde lyckad debut i Danmark.

I december presenterade Dansk Supermarked Group och företaget Naturli foods en vegansk, växtbaserad färs vars syfte är att efterlikna kött i både smak och utseende.

Dansk Supermarked meddelade då att den skulle gå ut brett, i alla butiker i sina kedjor Føtex, Netto och Bilka efter årsskiftet. Nu är debuten gjord och koncernen menar att produkten sålt över förväntan, skriver Food Supply DK.

Läs också: "Missbruk av ordet kött"

Enligt Dansk Supermarked sålde produkten slut i flera butiker och man har nu producerat större mängder för att tillgodose efterfrågan.

Läs också: Vegangodis vill ut i Europa

– Produkten storsäljer i hela landet, och vi jobbar extra hårt för att få ut ännu mer växtbaserad färs i alla våra butiker, säger Christian Toft, inköpschef för Dansk Supermarked, enligt danska Food Supply.

Färsens marknadsföring togs till en början dock inte helt emot med öppna armar – kort efter presentationen av produkten kritiserade danska branschorganisationen Fødevare Danmark faktumet att ordet "kött" användes i samband med den växtbaserade färsen.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika: Glad Nouroz!

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Nyhetsbrev

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Arkiv

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.224