Rekordår för ekoförsäljningen – igen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige uppgick i fjol till knappt 28 miljarder kronor. Det innebär en fortsatt ökning, men i långsammare takt.

Även 2017 visade sig bli ett rekordår för ekologiska livsmedel i Sverige. I marknadsbevakaren Ekowebs årliga rapport över försäljningen på svenska ekomarknaden ser man en ökning med 2,5 miljarder kronor till totalt 27,9 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning på 9,8 procent jämfört med förra året.

Det är en lägre ökningstakt än tidigare år – under 2016 ökade försäljningen med 18 procent och året innan dess med 39 procent. Sammanlagt innebär förra årets siffror att värdet på ekomarknaden mer än fyrdubblats under de senaste tio åren.

– Det har pratats om en stagnation på ekomarknaden – visst ökningstakten är lägre, men det är stora ökade volymer som har sålts under året. En tillväxt på nästan 10 procent är mycket i ett sådant stort segment som ekologiskt livsmedel utgör idag, säger Cecilia Ryegård, analytiker och redaktör på Ekoweb.

Inom de olika segmenten ser man bland annat att foodservice ökat starkt under förra året – totalt 15 procent. Det har i sin tur plussat på ekoandelen inom offentliga sektorn, som i dag beräknas till 35 procent. Samtidigt ser man också att näthandeln ligger på en andel någonstans mellan 15-25 procent, vilket är en betydligt större andel än i de fysiska butikerna.

Läs också: Tidigare Krav-chefens nya bolag värvar – från Krav

Störst andel totalt har Ica, som står för 29 procent av försäljningen. På andra plats kommer Systembolaget, där den ekologiska andelen av försäljningen landade på 12,6 procent.

Läs också: Fortsatt röda siffror för grön kedja

Gällande dagligvarukedjorna uppmärksammar Ekoweb att det inte varit ett lika stort fokus på renodlade ekokampanjer, då konkurrens från till exempel närodlat och klimatsmart tagit större plats. Även om försäljningen ökat hos alla aktörer bjöd 2017 på betydligt lägre ökningstakt än under 2016 – 3 procent i snitt jämfört med fjolårets 18 procent.

För 2018 sätter Ekoweb en prognos om en ökning på cirka 2 miljarder kronor. Sett i ett längre perspektiv beräknar man att ekologiska livsmedel kommer utgöra ungefär 15 procent av den totala försäljningen, då flera stora aktörer på marknaden satt upp långsiktiga mål om en ökad ekoförsäljning.

Läs även om dagligvarukedjornas ekoförsäljning här:
Mer om: ekologiskt | Ekoweb


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Tyskarna förväntas växa

Nyhetsbrev

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Arkiv

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Lakritskedjan expanderar

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Sänd till en kollega

0.203