23948sdkhjf

Rekordår för ekoförsäljningen – igen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige uppgick i fjol till knappt 28 miljarder kronor. Det innebär en fortsatt ökning, men i långsammare takt.

Även 2017 visade sig bli ett rekordår för ekologiska livsmedel i Sverige. I marknadsbevakaren Ekowebs årliga rapport över försäljningen på svenska ekomarknaden ser man en ökning med 2,5 miljarder kronor till totalt 27,9 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning på 9,8 procent jämfört med förra året.

Det är en lägre ökningstakt än tidigare år – under 2016 ökade försäljningen med 18 procent och året innan dess med 39 procent. Sammanlagt innebär förra årets siffror att värdet på ekomarknaden mer än fyrdubblats under de senaste tio åren.

– Det har pratats om en stagnation på ekomarknaden – visst ökningstakten är lägre, men det är stora ökade volymer som har sålts under året. En tillväxt på nästan 10 procent är mycket i ett sådant stort segment som ekologiskt livsmedel utgör idag, säger Cecilia Ryegård, analytiker och redaktör på Ekoweb.

Inom de olika segmenten ser man bland annat att foodservice ökat starkt under förra året – totalt 15 procent. Det har i sin tur plussat på ekoandelen inom offentliga sektorn, som i dag beräknas till 35 procent. Samtidigt ser man också att näthandeln ligger på en andel någonstans mellan 15-25 procent, vilket är en betydligt större andel än i de fysiska butikerna.

Läs också: Fint år för ekomjölken: Upp 12 procent

Störst andel totalt har Ica, som står för 29 procent av försäljningen. På andra plats kommer Systembolaget, där den ekologiska andelen av försäljningen landade på 12,6 procent.

Läs också: Tidigare Krav-chefens nya bolag värvar – från Krav

Gällande dagligvarukedjorna uppmärksammar Ekoweb att det inte varit ett lika stort fokus på renodlade ekokampanjer, då konkurrens från till exempel närodlat och klimatsmart tagit större plats. Även om försäljningen ökat hos alla aktörer bjöd 2017 på betydligt lägre ökningstakt än under 2016 – 3 procent i snitt jämfört med fjolårets 18 procent.

För 2018 sätter Ekoweb en prognos om en ökning på cirka 2 miljarder kronor. Sett i ett längre perspektiv beräknar man att ekologiska livsmedel kommer utgöra ungefär 15 procent av den totala försäljningen, då flera stora aktörer på marknaden satt upp långsiktiga mål om en ökad ekoförsäljning.

Läs även om dagligvarukedjornas ekoförsäljning här:
Mer om: ekologiskt | Ekoweb
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.257