Rekordår för ekoförsäljningen – igen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige uppgick i fjol till knappt 28 miljarder kronor. Det innebär en fortsatt ökning, men i långsammare takt.

Även 2017 visade sig bli ett rekordår för ekologiska livsmedel i Sverige. I marknadsbevakaren Ekowebs årliga rapport över försäljningen på svenska ekomarknaden ser man en ökning med 2,5 miljarder kronor till totalt 27,9 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning på 9,8 procent jämfört med förra året.

Det är en lägre ökningstakt än tidigare år – under 2016 ökade försäljningen med 18 procent och året innan dess med 39 procent. Sammanlagt innebär förra årets siffror att värdet på ekomarknaden mer än fyrdubblats under de senaste tio åren.

– Det har pratats om en stagnation på ekomarknaden – visst ökningstakten är lägre, men det är stora ökade volymer som har sålts under året. En tillväxt på nästan 10 procent är mycket i ett sådant stort segment som ekologiskt livsmedel utgör idag, säger Cecilia Ryegård, analytiker och redaktör på Ekoweb.

Inom de olika segmenten ser man bland annat att foodservice ökat starkt under förra året – totalt 15 procent. Det har i sin tur plussat på ekoandelen inom offentliga sektorn, som i dag beräknas till 35 procent. Samtidigt ser man också att näthandeln ligger på en andel någonstans mellan 15-25 procent, vilket är en betydligt större andel än i de fysiska butikerna.

Läs också: Paradiset byter kostym: ”Varit planen hela tiden”

Störst andel totalt har Ica, som står för 29 procent av försäljningen. På andra plats kommer Systembolaget, där den ekologiska andelen av försäljningen landade på 12,6 procent.

Läs också: Fint år för ekomjölken: Upp 12 procent

Gällande dagligvarukedjorna uppmärksammar Ekoweb att det inte varit ett lika stort fokus på renodlade ekokampanjer, då konkurrens från till exempel närodlat och klimatsmart tagit större plats. Även om försäljningen ökat hos alla aktörer bjöd 2017 på betydligt lägre ökningstakt än under 2016 – 3 procent i snitt jämfört med fjolårets 18 procent.

För 2018 sätter Ekoweb en prognos om en ökning på cirka 2 miljarder kronor. Sett i ett längre perspektiv beräknar man att ekologiska livsmedel kommer utgöra ungefär 15 procent av den totala försäljningen, då flera stora aktörer på marknaden satt upp långsiktiga mål om en ökad ekoförsäljning.

Läs även om dagligvarukedjornas ekoförsäljning här:
Mer om: ekologiskt | Ekoweb


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Ny rekryteringstaktik lyfte sommarsäljet

Så lade Stora Coop i Visby om rekryteringsstrategin. "Det blev avgörande för lönsamheten".

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Arkiv

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Tesco's startar ny lågpriskedja

Årets glögg släpps idag

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

Hemköp hakar på påstrend

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Sänd till en kollega

0.203