Ren Logik första städmedlet på Apoteket

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Som första tvätt- och städmedel flyttar miljösmarta Ren Logik in på Apotekets hyllor.

Produktserien, som kallas ”Familjen Blom”, består av tio produkter som lanserades på Apoteket i höstas. Med ett eget doft- och designspråk i emballage som tillverkats av bioplast marknadsför Viktoria Widengren, grundaren till Ren Logik, sina skonsamma produkter som ska göra skillnad.

Den högkoncentrerade produktserien är märkt med ”Bra miljöval” och produceras i Sverige.

– Förra våren fick jag frågan från Apoteket original om jag kunde ta fram en serie tvätt- och rengöringsmedel. Det var en spännande utmaning att utveckla ett nytt produktsegment, tvätt- och städprodukter har ju aldrig tidigare sålts på apotek, säger Viktoria Widengren, som även driver tvätt- och rengöringsföretaget Washologi.

I ”Familjen Bloms” produkter ingår inga onödiga färgämnen och serien finns både som milt parfymerad eller parfymfri. Även om den är miljömärkt är själva produktinnehållet dock varken organiskt eller ekologiskt. Viktoria Widengren förklarar att då riskerar det att bli mer allergent.

– Apoteket ville inte ha en sådan lösning. Men produkterna är såklart hårt kontrollerade av Apotekets egna kemister. Att klara de testerna är som att komma igenom ett smalt nålsöga.  

Ren Logik kommer att säljas exklusivt på Apoteket i ett år fram till hösten 2018. Önskemålet är att hitta lösningar så att de kan expandera och sälja i andra kanaler framöver.

Viktoria Widengren är nöjd med det första halvårets omsättning som når flera miljoner kronor. Med framgångarna i ryggen utvecklar Ren Logik just nu även miljömedvetna kringprodukter som diskborstar med träskaft och miljöanpassade skrubbsvampar.

– Det ska vara så lite plast som möjligt, säger Viktoria Widengren.

I ”Familjen Blom” ingår: tvål, handdisk, mjukmedel, köksspray, flytande tvättmedel och allrengöringsmedel.

Mer om: Ren Logik | Washologi


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Nyhetsbrev

Minskad framtidstro hos handlarna

Arkiv

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.184