Vegangodis vill ut i Europa

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Produktionen har bara varit igång i några månader, men Ec-gos godis har redan fått fotfäste i flertalet butiker. Nu hoppas man att tre nyförvärv till styrelsen, med erfarenhet från både dagligvaruhandeln och godisvärlden, ska lägga grunden för vidare satsningar.

Godisföretaget Ec-go är relativt färska på marknaden överlag, men ännu färskare när det kommer till att tillverka sitt eget godis. Trots det siktar man högt och har nu tagit hjälp av nya styrelsemedlemmar som ska bidra med tung branscherfarenhet och kontakter.

Företaget grundades 2014 – först som återförsäljare, med konceptet godis på nätet i brevlådan. Konceptet grundade sig i en prenumerationstjänst med möjlighet att också handla godis online.

Julia Semb, som vid tillfället arbetade med digital marknadsföring, startade företaget först som en hobby, som i sig sprang ur ett intresse för mat och hälsa. Samtidigt som hon såg konventionellt godis som ”snuskigt” och ville lyfta andra alternativ.

– Jag var trött på vanligt godis, men är grönkålschips det enda alternativet? Det blir tråkigt i längden bara för att man inte vill äta vanligt godis, säger hon till Food Supply.

Hittade producent via mässa
Försäljningen började rulla på och tjänsten fick uppmärksamhet, men Julia Semb kände sig lite ensam på egen hand. För cirka två år sedan hörde en bekant av sig och undrade om Julia behövde hjälp, och det var så Isabelle Rosén tog plats i företaget.

Den nya medarbetaren satte upp målet om att fokusera även på företag och kontorshotell, vilket gjorde att man under 2016 även började leverera till kontor, enligt samma koncept som fruktkorgar. Till slut gav verksamheten mersmak och man letade efter fler möjligheter att expandera företaget.

– Vi har alltid använt andra varumärken för att få kredd till vårt eget varumärke, och vi blev sugna på att arbeta mer med något eget. Så i början av förra året åkte vi på mässa i Nürnberg för att hitta inspiration, säger Julia Semb.

Läs också: Ica vill göra påskäggen nyttigare

Man hittade den till slut, i ett litet godisstånd. Enligt Julia Semb föll man "pladask" för ett ekologiskt vegangodiset, som tillverkas av en producent i Nederländerna. Efter att under året arbetat fram hur man ville lyfta upp produkterna lanserade Ec-go till slut godiset utan gelatin i november 2017.

– Vi knackade i princip dörr hos Ica-butiker och nu är vi inne hos cirka 20 butiker, samt bland annat Karla frukt och Urban Deli. Ambitionen är att vi ska vara i alla butiker, som det självklara vegangodiset i Sverige, och långsiktigt även i Europa. Vi satsar ganska stort, säger Julia Semb.

Tre styrelsemedlemmar med erfarenhet
För att göra det behöver man hjälp, men man valde inte att söka kapital i första hand, utan kunskap, kontakter och erfarenhet. Där kommer nytillskotten i styrelsen in. Man satte igång en sökning med mål om att "kanske hitta någon" som skulle vilja ta sig an uppdraget.

Läs också: Ica tar in den danska veganfärsen

Några Linkedin-poster senare stod man dock med 15 kandidater, där flertalet hade starka kopplingar till livsmedelsbranschen.

Till slut föll valet på tre personer med lite blandade kompetenser och bakgrunder: Thérèse Lundquist (fram tills nyligen head of content hos Bergendahls), Henrik Nell (tidigare affärsenhetschef inom Orkla Confectionery and snacks) samt Patrik Hermansson (krögare och Ica-handlare med 35 års erfarenhet inom Ica. Eller som Julia uttrycker det: ”han är uppväxt som Ica-handlare, till och med hans pappa var Ica-handlare”).

– Med hjälp av dessa tre personer har ett litet företag som vi ganska goda förutsättningar att komma in i branschen. Vi har ett viktigt möte med Bergendahls i veckan som vi fick tack vare våra nya kontakter. Det är sådana exempel som visar hur värdefullt detta är.

Det kan innebära en avskärmning att specifikt klassa sig som ett vegangodis, hur tänker ni där?

– Det är lite strategiskt. Ec-go ska vara experter på området och alla veganer ska komma till oss. När vi sedan kommit in, då kan vi bredda oss. Men för att positionera sig initialt är det som vegangodis.

Hur är det med er producent – står de redo om det blir en uppskalning framöver?

– Vi vet att vår leverantör har andra samarbetspartners i Skandinavien och de ser en ökning överlag. De är beredda, så det kommer inte vara något problem alls.

Så ert mål är det närmsta fönstret, sen siktar ni mot Europa?

– Inom tre år finns vi internationellt. Då finns vi i Berlin, Paris, London – storstäderna. Då är vi ett urbant veganmärke för millennials, säger Julia Semb.
Mer om: Ec-go | godis | veganskt


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Nyhetsbrev

Här öppnar Coop Online

Arkiv

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sänd till en kollega

0.279