23948sdkhjf

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Livsmedelsproducenten Blekinge delikatesser, som under 2016 köptes upp av tyska storföretaget Wernsing group, har under de senaste åren satsat på nya investeringar i fabriken i Karlshamn.

Med investeringar på cirka 24 miljoner kronor har man nu installerat nya linjer för majonnäs och sallad, där den senaste linjen just nu testas – förhoppningen är att den ska vara redo för full produktion i slutet av månaden. Samtidigt bygger man även ett nytt kylrum på cirka 400 kvadratmeter.

Redan i januari 2017 stod den första delen av investeringen klar, i form av en majonnäslinje. Den andra linjen, som alltså nu också är på plats, kommer att producera bland annat rotfrukts- och skaldjurssallader.

Totalt innebär investeringarna att man ökar kapaciteten med omkring 20-25 procent – samtidigt har man ökat effektiviteten och automatiserat mer. Till följd har det inneburit att personalstyrkan ökat från 22 till 24 anställda.

Framförallt har man gjort investeringarna för att kunna stå bättre rustade gentemot kundernas behov, säger Blekinge delikatessers vd Tony Bay till Food Supply. I dagsläget producerar man ett 40-tal produkter som EMV, utöver det egna varumärket.

– Det har gått mer och mer emot emv, säger Tony Bay, och fortsätter:

– Ska vi klara av kundernas ökande volymer så måste vi investera i nytt. En stor del av den tidigare maskinparken var gammal och behövde rustas upp. I samband med att vi rustat upp har vi även kunnat öka kapaciteten. Till exempel robotar, det har vi aldrig haft innan, säger Tony Bay om de nya robotstyrda packningslinjerna.

Är det en direkt följd av att ni köptes upp av Wernsing group som ni har kunnat göra de här investeringarna?

– Ja, det är tack vare att moderbolaget satsar på oss, säger Tony Bay.

Jämfört med 2016 års omsättning på 76 miljoner kronor beräknar Tony Bay att Blekinge delikatesser ökat till 106 miljoner under fjolåret, vilket till stor del beror på att man tagit in en storkund. Det i sig är också en av anledningarna till att den nya majonnäslinjen installerades och företaget ser att majonnästillverkningen nästan fördubblades tack vare detta.

Resultatet, där man beräknar gå jämt upp, hade man hoppats skulle vara bättre, men förhoppningen är att investeringarna ska ge ett bättre resultat under 2018.

– Det var tufft förra året med extrakostnader på grund av underhåll och att vi fick ta in extrapersonal, och det var det som gjorde att vi inte gick så bra som vi hoppats. Delvis beror det på att vi inte hade tillräcklig kapacitet, därav ökar vi nu för att kunna möta kundernas behov.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Nyhetsbrev

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.216