Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Livsmedelsproducenten Blekinge delikatesser, som under 2016 köptes upp av tyska storföretaget Wernsing group, har under de senaste åren satsat på nya investeringar i fabriken i Karlshamn.

Med investeringar på cirka 24 miljoner kronor har man nu installerat nya linjer för majonnäs och sallad, där den senaste linjen just nu testas – förhoppningen är att den ska vara redo för full produktion i slutet av månaden. Samtidigt bygger man även ett nytt kylrum på cirka 400 kvadratmeter.

Redan i januari 2017 stod den första delen av investeringen klar, i form av en majonnäslinje. Den andra linjen, som alltså nu också är på plats, kommer att producera bland annat rotfrukts- och skaldjurssallader.

Totalt innebär investeringarna att man ökar kapaciteten med omkring 20-25 procent – samtidigt har man ökat effektiviteten och automatiserat mer. Till följd har det inneburit att personalstyrkan ökat från 22 till 24 anställda.

Framförallt har man gjort investeringarna för att kunna stå bättre rustade gentemot kundernas behov, säger Blekinge delikatessers vd Tony Bay till Food Supply. I dagsläget producerar man ett 40-tal produkter som EMV, utöver det egna varumärket.

– Det har gått mer och mer emot emv, säger Tony Bay, och fortsätter:

– Ska vi klara av kundernas ökande volymer så måste vi investera i nytt. En stor del av den tidigare maskinparken var gammal och behövde rustas upp. I samband med att vi rustat upp har vi även kunnat öka kapaciteten. Till exempel robotar, det har vi aldrig haft innan, säger Tony Bay om de nya robotstyrda packningslinjerna.

Är det en direkt följd av att ni köptes upp av Wernsing group som ni har kunnat göra de här investeringarna?

– Ja, det är tack vare att moderbolaget satsar på oss, säger Tony Bay.

Jämfört med 2016 års omsättning på 76 miljoner kronor beräknar Tony Bay att Blekinge delikatesser ökat till 106 miljoner under fjolåret, vilket till stor del beror på att man tagit in en storkund. Det i sig är också en av anledningarna till att den nya majonnäslinjen installerades och företaget ser att majonnästillverkningen nästan fördubblades tack vare detta.

Resultatet, där man beräknar gå jämt upp, hade man hoppats skulle vara bättre, men förhoppningen är att investeringarna ska ge ett bättre resultat under 2018.

– Det var tufft förra året med extrakostnader på grund av underhåll och att vi fick ta in extrapersonal, och det var det som gjorde att vi inte gick så bra som vi hoppats. Delvis beror det på att vi inte hade tillräcklig kapacitet, därav ökar vi nu för att kunna möta kundernas behov.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

På nytt jobb
Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här öppnar Coop Online

Lidl-bossen om butiken på Östermalm

"Vi fungerar bäst där man har pengar."

Dagligvarukedja ingår i fossilfritt samarbete

Nyhetsbrev

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Arkiv

Lidl öppnade nytt i Kristianstad

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Sänd till en kollega

0.184