Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Livsmedelsproducenten Blekinge delikatesser, som under 2016 köptes upp av tyska storföretaget Wernsing group, har under de senaste åren satsat på nya investeringar i fabriken i Karlshamn.

Med investeringar på cirka 24 miljoner kronor har man nu installerat nya linjer för majonnäs och sallad, där den senaste linjen just nu testas – förhoppningen är att den ska vara redo för full produktion i slutet av månaden. Samtidigt bygger man även ett nytt kylrum på cirka 400 kvadratmeter.

Redan i januari 2017 stod den första delen av investeringen klar, i form av en majonnäslinje. Den andra linjen, som alltså nu också är på plats, kommer att producera bland annat rotfrukts- och skaldjurssallader.

Totalt innebär investeringarna att man ökar kapaciteten med omkring 20-25 procent – samtidigt har man ökat effektiviteten och automatiserat mer. Till följd har det inneburit att personalstyrkan ökat från 22 till 24 anställda.

Framförallt har man gjort investeringarna för att kunna stå bättre rustade gentemot kundernas behov, säger Blekinge delikatessers vd Tony Bay till Food Supply. I dagsläget producerar man ett 40-tal produkter som EMV, utöver det egna varumärket.

– Det har gått mer och mer emot emv, säger Tony Bay, och fortsätter:

– Ska vi klara av kundernas ökande volymer så måste vi investera i nytt. En stor del av den tidigare maskinparken var gammal och behövde rustas upp. I samband med att vi rustat upp har vi även kunnat öka kapaciteten. Till exempel robotar, det har vi aldrig haft innan, säger Tony Bay om de nya robotstyrda packningslinjerna.

Är det en direkt följd av att ni köptes upp av Wernsing group som ni har kunnat göra de här investeringarna?

– Ja, det är tack vare att moderbolaget satsar på oss, säger Tony Bay.

Jämfört med 2016 års omsättning på 76 miljoner kronor beräknar Tony Bay att Blekinge delikatesser ökat till 106 miljoner under fjolåret, vilket till stor del beror på att man tagit in en storkund. Det i sig är också en av anledningarna till att den nya majonnäslinjen installerades och företaget ser att majonnästillverkningen nästan fördubblades tack vare detta.

Resultatet, där man beräknar gå jämt upp, hade man hoppats skulle vara bättre, men förhoppningen är att investeringarna ska ge ett bättre resultat under 2018.

– Det var tufft förra året med extrakostnader på grund av underhåll och att vi fick ta in extrapersonal, och det var det som gjorde att vi inte gick så bra som vi hoppats. Delvis beror det på att vi inte hade tillräcklig kapacitet, därav ökar vi nu för att kunna möta kundernas behov.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Linas lättar på kassen

Orklas resultat lägre än i fjol

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.192